بررسی Main toolbar در ۳DS MAX
در این مقاله همانند قسمت قبل قصد داریم به بررسی امکانات و منو های رابط کاربری نرم افزار ۳DS MAX بپردازیم.
به نوار ابزاری که در شکل زیر نمایش داده شده، نوار ابزار اصلی یا Main Toolbar گفته میشود.
دو پیکانی که در انتهای چپ این نوار ابزار قرار دارند، وظیفه ی Undo و Redo یا بازگردانی و بازیابی عملیات انجام شده را به عهده دارند. همچنین میتوان این اعمال را با کلید های میانبر Ctrl+Z و Ctrl+Y انجام داد که به ترتیب، اعمال Redo و Undo را انجام میدهند. به صورت پیشفرض، تعداد Undo های در نظر گرفته شده برای کاربرانی که به تازگی کار با نرم افزار را شروع کرده اند، ممکن است ناکافی باشد. برای تغییر این مقدار کافیست به سربرگ Customize بروید و منوی Preferences را باز کنید. سپس در بخش General و در کادر Scene Undo متغییر Levels را به عدد دلخواه تغییر دهید، برای مثال عدد ۷۰ به شما این امکان را میدهد تا ۷۰ عمل پیشین خود را با استفاده از Undo بازیابی کنید.
بزار بعدی Link و Unlink هستند؛ که اولی با زنجیری متشکل از سه حلقه، و دومی با حلقه ی شکسته شده ی زنجیر نمایش داده شده اند. لینک کردن دو جسم به یکدیگر موجب میشود تا تغییراتی مانند انتقال، چرخش و تغییر مقیاس در صورت اعمال بر جسم پدر، بر جسم فرزند نیز اعمال شود. امتحان کنید: دو شیء سه بعدی از نوع دلخواه از منوی Create در فضا ایجاد کنید، ابزار Link را انتخاب کنید، روی جسم اول کلیک کنید و بدون رها کردن کلید نشانگر را به رو جسم دوم بکشید. سپس کلید را رها کنید. حال جسم اول به جسم دوم لینک شده و نقش فرزند را دارد. ابزار انتقال، چرخش و یا تغییر مقیاس را انتخاب کنید، نشانگر را روی جسم دوم برده و کلیک کنید و به اطراف بکشید. حال دو جسم را انتخاب کرده و روی ابزار Unlink کلیک کنید. دوباره ابزار چرخش، انتقال یا تغییر مقیاس را انتخاب کنید و به شکل دوم اعمال کنید، مشاهده میکنید که تغییری رو جسم اول ایجاد نمیشود.
توجه کنید که لینک کردن رابطه ای یک طرفه ایجاد میکند، یعنی با اعمال تغییرات بر جسم دوم، جسم اول بدون تغییر خواهد ماند.
ابزار های انتقال، چرخش و تغییر مقیاس:
در کنار ابزار link و unlink، ابزار دیگری که زنجیری را در زیر خطوط مواج نشان میدهد دیده میشود. این ابزار که Bind to Space Warp یا پیوند دادن به خمش فضا نام دارد، این قابلیت را دارد که اشیاء را مقید به پیروی از خمش های فضا کند. خمش های فضا میدان های نیرویی هستند که قابلیت تغییر شکل و تاثیر بر باقی اشیائی که به آنها پیوست داده شده اند را دارند.
امتحان کنید:
صحنه ای مانند زیر در فضا ایجاد کنید (دقت کنید که تعداد سگمت های تمامی اشیاء مقداری نسبتا بالا باشد):
سپس به منوی Create و بخش Space Warps بروید و در منوی کشویی، نوع Geometeric/Deformabe را انتخاب کنید. یک Ripple ایجاد کنید و آن را با استفاده از Bind to Space Warp آن را تک تک به همه ی اشیاء درون صفحه نسبت دهید.
دسته ی بعدی مربوط به انتخاب اشیاء است. اولین قسمت یک منوی کشویی به نام فیلتر انتخاب است که تعیین میکند عمل انتخاب روی چه اشیائی قابل انجام باشد. این کار به مدیریت صحنه های شلوغ کمک میکند. سپس ابزاری به شکل نشانگر ماوس مشاهده میکنید که روی یک مکعب قرار دارد. این ابزار برای انتخاب در فضای سه بعدی به کار میرود. ابزار بعدی که انتخاب بر اساس نام است، لیستی از تمام اشیاء موجود در صحنه در اختیارشما میگذارد و با کلیک بر روی نام هر شیء، آن شیء به وضعیت انتخاب در میاید. در کنار این ابزار، مربعی را مشاهده میکنید که از خط چین تشکیل شده است، روی آن کلیک کنید و نشانگر را به پایین بکشید. هر یک از اشکال مشاهده شده معرف یک شیوه ی انتخاب است.
شکل بعدی سوییچی است که کنترل میکند تنها اشیائی که به طور کامل درون ناحیه ی انتخاب قرار دارند به وضعیت انتخاب در بیایند، یا هر شکلی که بخشی از آن با این ناحیه تداخل دارد.
سه ابزار بعدی انتقال، چرخش و تغییر مقیاس هستند که پیشتر توضیح داده شدند. اما به خاطر داشته باشید که با راست کلیک کردن روی هر کدام از آنها میتوانید به صورت پارامتری آنها را به اشیاء اعمال کنید.
ابزار بعدی، Select And Place، که در نسخه ی ۲۰۱۵ افزوده شده و در نسخه های پیشین موجود نمیباشد، محور یک جسم را بر سطح جسم دیگر قرار میدهد. منوی کشویی که در کنار آن قرار دارد تعیین میکند راستا های انتقال، چرخش و تغییر مقیاس بر چه اساس تقسیم شوند. سوییچ بعدی تعیین میکند در صورت انتخاب هم زمان چند جسم، محور مشترکی برای آنها در نظر گرفته شود یا خیر.
دو مورد بعد، در مقاله ای دیگر بررسی میشوند.
چهار سوییچ بعدی کار کنترل موقعیت مکانی، میزان چرخش، میزان تغییر مقیاس و میزان تغییرات پارامتری را به عهده دارند و میزان تغییرات را به مضاربی صحیح از پنج یا ده تبدیل میکنند تا تغییرات دقیق تر باشند. مورد بعد به شما امکان میدهد تا گروه های انتخابی که پیشتر ایجاد کرده اید را انتخاب کنید. برای ایجاد یک گروه انتخاب، تعدادی شیء را انتخاب کنید و سپس روی منوی کشویی بعدی کلیک کرده و نام مورد نظر خود را وارد کنید.
ابزار بعدی، به شما این امکان را میدهد تا اشکال را قرینه کنید.
Quick Align به شما امکان میدهد چند شیء را با استفاده از محورشان به یکدیگر منطبق کنید.
عملکرد سایر موارد در مقالات آینده بررسی شده و به توضیح آنها پرداخته میشود.
موفق باشید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.