آرایه های یک بعدی (مبانی برنامه نویسی)
سلام خدمت همه ی دوستان و علاقمندان zero to hero
تو این مقاله سعی داریم با یک مثال، مفهوم آرایه های یک بعدی رو بیشتر و بهتر بیان کنیم. این مفهوم رو تو پست قبلی بیان کردیم. (می تونید با این لینک به اولین پست سری مبانی برنامه نویسی برید.)
فرض کنید می خواید برنامه ای بنویسید که ۱۰ عدد از کاربر دریافت کنه و اون هارو تو یه آرایه ذخیره کنه، و در نهایت اون اعداد رو به ترتیب برعکس ترتیبی که کاربر وارد کرده چاپ کنه. خب اولین کاری که باید انجام بدیم اینه که یه آرایه یک بعدی با ۱۰ تا خونه تعریف کنیم. برای این کار تو زبان برنامه نویسی کافیه از دستور زیر استفاده کنیم:
dataType arrayName[arraySize];
یعنی ابتدا نوع داده ای که قراره تو آرایه ذخیره بشه، بعد اسم آرایه و بعد داخل کروشه سایز آرایه. یعنی برای این مساله می تونیم با انتخاب a به عنوان اسم، اینطور بنویسیم:
int a[10];
بعد از تعریف آرایه باید مقادیر رو از کاربر دریافت کرده و داخل اون آرایه ذخیره کنیم. برای این کار می تونیم از یه حلقه ی for با تعداد تکرار ۱۰ بار استفاده کنیم. اما نکته ای که اینجا باید بهش دقت بشه اینه که در برنامه نویسی، شماره ی خونه ی آرایه ها از ۰ شروع میشه و تا یکی کمتر از سایز ارایه پیش میره. یعنی تو این مثال، شماره ی خونه های آرایه ی ما از ۰ تا ۹ هست. بنابراین می تونیم بنویسیم:
int a[10]; int i; for(i = 0;i<=9;i = i + 1){ cin >> a[i]; }
حالا بعد از ذخیره ی اعداد توی ارایه ی a باید اون ها رو به ترتیب برعکس چاپ کنیم. برای این کار می تونیم از یه حلقه ی for که شمارنده ی اون از ۹ شروع میشه و تا ۰ کم میشه استفاده کنیم. برای برعکس پیش رفتن تو حلقه ی for کافیه گام حلقه مون ۱- باشه. بنابراین می تونیم بنویسیم:
for(i = 9;i>=0;i = i -1){ cout << a[i] << endl; }
بنابر این برنامه کاملمون به این صورت خواهد بود:
#include<iostream> using namespace std; int main(){ int a[10]; int i; for(i = 0;i<=9;i = i + 1){ cin >> a[i]; } for(i = 9;i>=0;i = i -1){ cout << a[i] << endl; } return 0; }
که پس از اجرای اون می بینیم که داره درست عمل می کنه:
منتظر مقاله های بعدی مبانی برنامه نویسی و الگوریتم ها باشید.
قهرمان دنیای خودت باش!
لینک پست بعدی مبانی برنامه نویسی
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
حسگرها و فناوریهای پوشیدنی و کاربردهای آنها در پزشکی
آشنایی با نمودار رابطهای (ER)
درخت دودویی
ساختمان داده درخت
مدار منطقی – گیت های منطقی
مدار منطقی-جبر بول
2 Comments
Join the discussion and tell us your opinion.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
بابت مقالات زیبا و مفیدتون واقعا ممنونم
امیدوارم همینجور ک برنامه نویسی رو با شما شروع کردم ب نتیجه هم برسم
خواهش می کنم! امیدوارم که موفق باشید. فقط در نظر داشته باشید که این مقالات ابتدای راه برنامه نویسی هستن. پیشنهاد می کنم پس از پایان سری مقالات مبانی برنامه نویسی، خیلی زیاد تحقیق کنید، مطلب بخونید، و از افراد با تجربه کمک بگیرید تا بتونید مسیر برنامه نویسی مورد علاقه تون رو انتخاب کنید و اون راه رو ادامه بدید. و مطمئن باشید بسته به علاقه تون، هر مسیری رو که برای ادامه انتخاب کنید، زیرو تو هیرو بهترین راهنمای شما خواهد بود.