حلقه های تکرار معین و نامعین (مبانی برنامه نویسی)
سلام خدمت همه ی دوستان و علاقهمندان zero to hero
تو این مقاله سعی داریم مبحث حلقه های تکرار رو با استفاده از مثال همیشگیمون که تو مقاله های قبلی از ابتدا باهاش سر و کار داشتیم بهتون معرفی کنیم. همون طور که خودتونم می دونید یکی از برتری های کامپیوتر ها نسبت به انسان ها اینه که شما به راحتی می تونید انجام یک کار تکراری رو برای هزاران، میلیون ها و یا حتی میلیارد ها بار به کامپیوتر ها بسپارید بدون این که اشتباهی ازشون سر بزنه و یا از این تکرار خسته بشن. این در حالیه که چنین کاری حتی برای ده ها بار هم به سادگی از عهده ی هر انسانی بر نمیاد. مخصوصا برای انجام وظایف محاسباتی.
فرض کنید شما می خواید یه رستوران احداث کنید و برای این رستوران به تعدادی میز چوبی نیاز دارین. کاری که باید انجام بدین اینه که به سراغ یه نجار برین و طرح مد نظرتون رو بهش بدین و بگین که برای مثال ۲۰ عدد میز از این طرح برای من بساز. کاری که نجار انجام میده اینه که تمام مراحل ساخت یک میز چوبی رو به تعداد ۲۰ بار تکرار می کنه و ۲۰ عدد میز ساخته شده رو به ما تحویل میده. در واقع این نجار هم از مبحث حلقه ها استفاده میکنه.
به عنوان یه مثال برنامه نویسی فرض کنید می خوایم زوج یا فرد بودن ۲۰ عدد متفاوت رو بررسی و نتیجه ی هر کدوم رو به کاربر گزارش بدیم. برای این که چک کنیم یک عدد زوج یا فرده، می تونیم از برنامه ای که تو این پست نوشتیم استفاده کنیم. اما اگر بخوایم این کار رو برای ۲۰ عدد انجام بدیم، ایا باید دستور این برنامه رو به تعداد ۲۰ بار بنویسیم؟ مسلما نه! چون حتی اگه واسه ۲۰ تا هم بتونیم، مسلما برای ۱۰۰ تا یا یک میلیون عدد نمی تونیم دستورات رو یک میلیون بار کپی کنیم. برای انجام این کار میایم از حلقه های تکرار استفاده می کنیم، پیاده سازی حلقه های تکرار رو در پست های بعدی اموزش میدیم. اما همین میزان کافیه که بدونید ما یه حلقه تعریف می کنیم و دستوراتی که باید تکرار بشن رو داخل بدنه یا بلاک حلقه می نویسیم.
ما برای برنامه نویسی دقیقا مثل زندگی روزمره دو نوع حلقه ی تکرار داریم. اولی حلقه ی تکرار معین و دومی حلقه ی تکرار نا معین. که این معین یا نا معین بودن به تعداد تکرار حلقه مون بر می گرده. بر گردیم به مثال میز و نجار. فرض کنید شما ۲۰ میز برای رستورانتون از نجار می خواید. خب مسلما هنگام سفارش میز ها به نجار میگید براتون ۲۰ عدد میز بسازه. این دقیقا میشه یه حلقه ی تکرار معین. اما در عوض فرض کنید فضای رستوران شما به صورتیه که شما نمی تونید دقیقا تعداد میز های مورد نیاز رو مشخص کنید. بنابراین می تونید از این ترفند استفاده کنید: شما طرح میز رو به نجار میدید، و بهش میگید که دونه دونه براتون میز بسازه و هر میزی که ساخته میشه رو به شما تحویل بده، شما اون میز رو داخل رستورانتون قرار میدید و اگر باز هم برای میز دیگه ای جا داشتین به نجار میگید یه میز دیگه بسازه، و در واقع این روند رو تا جایی ادامه میدید که دیگه رستورانتون جایی برای میز جدید نداشته باشه و در این مرحله شما به هدفتون رسیدین. و این دقیقا یه مثال از حلقه های تکرار نامعینه. پیاده سازی حلقه های تکرار معین و نامعین رو در پست های بعدی اموزش خواهیم داد.
منتظر مقاله های بعدی مبانی برنامه نویسی و الگوریتم ها باشید.
قهرمان دنیای خودت باش!
لینک پست بعدی مبانی برنامه نویسی
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
حسگرها و فناوریهای پوشیدنی و کاربردهای آنها در پزشکی
آشنایی با نمودار رابطهای (ER)
درخت دودویی
ساختمان داده درخت
مدار منطقی – گیت های منطقی
مدار منطقی-جبر بول
2 Comments
Join the discussion and tell us your opinion.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سلام
با تشکر مقاله مفیدتون. لینک پست بعدی اشتباهه و در واقع لینک به همین پست هست. لینک پست بعدی، اینه :
https://zerotohero.ir/article/academic/%D8%AD%D9%84%D9%82%D9%87-%D8%AA%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B9%DB%8C%D9%86-while-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C
سلام. با تشکر از دقت بالاتون. لینک ویرایش و بروز رسانی شد.