متدها در سی شارپ
با سلام خدمت همراهان صفر تا قهرمان و دوست داران برنامه نویسی به زبان سی شارپ
در مقاله امروز قصد داریم به مبحث متدها در زبان سی شارپ بپردازیم. در واقع نام متد برگرفته از زبان جاوا است و همان مفهوم تابع را داراست. متد یا همان تابع، بلاکی از کد است که یک وظیفه را انجام میدهد. هر برنامه سی شارپ حد اقل دارای یک متد است که نام آن main() میباشد. در تمام برنامه های نوشته شده با زبان های خانواده C این متد وجود دارد.
برای استفاده از یک متد باید در ابتدا آن متد را تعریف کرده و سپس صدا بزنیم. قواعد نوشتن یک متد بر اساس قالب زیر است :
<Access Specifier> <Return Type> <Method Name>(Parameter List) { Method Body }
در ادامه به معرفی بخش های مختلف قاعده بالا میپردازیم:
Access Specifier : این قسمت مشخص میکند که این متد برای کلاس های دیگر قابل استفاده میباشد یا خیر
Return Type : ممکن است یک متد در انتهای کار خود، مقداری را برگرداند. این قسمت با تناسب به نوع داده ای که در انتهای کار بازگردانده میشود نام گذاری میشود. برای مثال اگر در انتها یک داده از نوع int برگردانده میشود، در این قسمت نیز باید نوع متد را از نوع int تعریف کرد. چنانچه تابع مقداری را برنمیگرداند، در این قسمت از کلمه Void استفاده میشود.
Method name : در این قسمت نام متد انتخاب میشود که بنا به سلیقه برنامه نویس است. توصیه میشود که از نام هایی با مفهوم، متناسب با وظیفه متد استفاده شود. همچنین نام متد نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس میباشد.
Paramether list : این قسمت برای ارسال داده ها و متغیر ها به تابع استفاده میشود. توجه داشته باشید که نوع پارامتری که در اینجا تعریف میشود بسیار مهم است. زیرا حتما باید متغیرهایی که به یک متد فرستاده میشوند همجنس پارامترهای متد باشد. همچنین این قسمت اختیاری است و ممکن است در بعضی موارد متد شما نیازی به پارامتر نداشته باشد.
Method Body : در این قسمت دستوراتی که در هنگام صدا زدن متد باید اجرا شوند نوشته میشود. با یک بار صدا زدن متد، تمام کدهای این قسمت اجرا میشوند.
در ادامه با بیان یک مثال از تعریف و صدا زدن متد، این مبحث را خاتمه میدهیم. در کد زیر یک تابع با نام FindMax() با دو پارامتر، از نوع int با سطح دسترسی public تعریف شده است. وظیفه این تابع پیدا کردن عدد بزرگتر از بین دو پارامتر ورودی است. در ادامه در قسمت main() ابتدا یک شئ از کلاس خود ساخته و سپس دو متغیر a و b را به آن میدهیم.
در نهایت با اتمام کار متد و رسیدن به کلمه return، عدد بزرگتر برگشت داده شده و در متغیر ret ذخیره میشود. توجه داشته باشید که نوع تابع FindMax() و متغیر ret هر دو از یک جنس است.
using System; namespace CalculatorApplication { class NumberManipulator { public int FindMax(int num1, int num2) { /* local variable declaration */ /*ZeroToHero*/ int result; if (num1 > num2) result = num1; else result = num2; return result; } static void Main(string[] args) { /* local variable definition */ int a = 100; int b = 200; int ret; NumberManipulator n = new NumberManipulator(); //calling the FindMax method ret = n.FindMax(a, b); Console.WriteLine("Max value is : {0}", ret ); Console.ReadLine(); } } }
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.