آشنایی با رابط کاربری نرم افزار مایا
با سلام خدمت همه ی علاقه مندان به نرم افزار مایا، امیدوارم که حالتون خوب باشه و باما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
نرم افزار مایا در سال ۱۹۹۹ برای ساختن فیلم سه گانه ی ارباب حلقه ها به وسیله ی همان تیم سازنده اش یعنی شرکت Alias Systems Corporation که در سال ۱۹۹۸ این نرم افزار را ساخته بودن، بهینه سازی شد و تا سال ۲۰۰۵ چندین بار به عنوان بهترین نرم افزار سه بعدی و انیمیشن سازی دنیا برنده ی چندین جایزه ی مرتبط با دنیای تکنولوژی و سه بعدی شد. تا اینکه شرکت نوپای Alias Systems Corporation در سال ۲۰۰۵ توسط غول دنیای مهندسی و سه بعدی یعنی شرکت Autodesk خریداری شد و کل تیم توسعه دهنده ی مایا با برندی جدید اما با همان نام مستقل نرم افزاری [پیشین] به کار خود ادامه دادند.
پیش از آغاز این بحث، جا داره که بگم خیلی ها وقتی میخوان وارد دنیای سه بعدی بشن برای شروع میرن سراغ نرم افزار مایا و یادگیری و آشنایی با اون و با دیدن رابط کاربری خاص و تعداد گزینه ها و پیچیدگی منوها و ماژول های اون دست از ادامه دادن یادگیری مایا می کشن و اونو میذارن کنار؛ خب این ممکنه برای خیلی از حرفه ای ها هم پیش بیاد که وقتی میرن سراغ یک نرم افزار جدید، چون با رابط کاربری و ابزار های اون آشنا نیستن، ممکنه اون رو بذارن کنار حتی با اینکه امکانات بی نظیری داره و درواقع بنا به علتی رفتن سراغش.
رابط کاربری پیش فرض نرم افزار مایا نسخه ۲۰۱۷
نرم افزار مایا از اولین استودیوهای سه بعدی، انیمیشن سازی و جلوه های ویژه ای بود که شروع بسیار درخشانی در قرن ۲۱ داشت، به طوری که تقریبا در تمام استودیوهای انیمیشن، فیلم و بازی سازی سراسر دنیا از این نرم افزار استفاده می شد. نکته ای که باید به اون اشاره کنم اینه که عکس بالا نسخه ی ۲۰۱۷ مایا هستش و در عکس بعدی نسخه ی ۱ مایا رو می بینیم؛
رابط کاربری پیش فرض نرم افزار مایا نسخه ۱
اگه بخوایم عنصرهای اصلی رابط گرافیکی مایا رو بگیم، به ترتیب شماره گذاری شده در عکس زیر به این صورت هستند:
رابط کاربری پیش فرض نرم افزار مایا نسخه ۲۰۱۷ – قسمت های جداشده یک Toolbar یا پنجره یا Menu Set هستند
۱_ Menu Bar ۲_ Status Line ۳_ Shelf Bar
4_ Channel Box/Layer Editor ۵_ Tool Box ۶_ Panel Menu Bar
7_ Panel Tool Box ۸_ ViewPort ۹_ Range Slider
10_ Time Slider ۱۱_ Command Line ۱۲_ Help Line
همون طوری که مشخصه، تیم توسعه دهنده ی مایا وفاداری خاصی به شکل و شمایل و چینش ابزارها و پنجره ها به شکل اولیه ای که بوده دارند، هرچند در هر بار بروزرسانی سعی شده که رابط کاربری بهتر بشه و دسترسی ها به مراتب آسونتر بشه، با این حال میبینیم که اصل رابط کاربری تقریبا تغییری نکرده اما نکته ی قابل توجه اینجاست که این نوع چینش ابزار و UI برای بسیاری از نرم افزارهای دیگه الهام بخش بوده و تقریبا به یک استاندارد طراحی رابط کاربری نرم افزارهای سه بعدی تبدیل شده است.
کدنویسی هسته نرم افزار مایا با ++C بوده مایا در سطح کاربر زبان داخلی خودش رو داره که MEL(Maya Embedded Language) نام داره که حتما در یک مقاله ی مفصل به معرفی و نحوه ی استفاده از اسکریپت های اون رو توضیح خواهیم داد و رابط کاربری اون رو با کتابخونه ی Qt طراحی نوشتن که امکان Docking & unDocking پنجره های داخلی رو فراهم میکنه، بنابراین اگر کاربر حرفه ای مایا هستید و از بیشتر از یک مانیتور استفاده میکنید حتما لذت کار کردن با این نرم افزار رو چشیدید. پس هر پنجره ی داخلی در مایا قابلیت Dock شدن به پنجره ی اصلی رو داره.
اگر تمام پنجره ها و Toolbarها و StatusBar را undock کنیم مایا به یک viewport سه بعدی که از دید دوربین prespective صحنه رو می تونیم مشاهده کنیم تبدیل میشه. با فشردن ترکیبی کلید های “Ctrl + Space” این کار بصورت خودکار انجام میشه. جالب اینجاست که برای حرفه ای ها دم دست بودن یک سری از ابزارها و پنجره ها بسیار مهم هست و در سرعت کارشون تاثیر بسزایی داره که قابلیت شخصی سازی (Customization) مایا در اینجا خودشو به خوبی نشون میده.
با این حال کاربر با Floating Menu مایا که با فشردن و نگه داشن کلید “Space” ظاهر میشه، دیگه نیازی به نگه داشتن آیکون هیچ ابزار و پنجره ای در رابط کاربری Static نداره و با استفاده از رابط کاربری Dynamic میتونه به تمام قابلیت های مایا یک جا دسترسی داشته باشه، که البته معمولا کاربران در هر سطحی که باشن برای سرعت در دسترسی به ابزار و امکانات سعی میکنن که از جمع کردن آیکون ابزارها و پنجره های پرکاربردشون توی Shelfها استفاده کنن.
نرم افزار مایا نسخه – منوهای شناور
یکی دیگه از ویژگی های مهم رابط کاربری نرم افزار مایا این هست که هریک از منوهای این نرم افزار قابلیت جداسازی و نمایش بصورت یک پنجره ی داخلی رو دارن. این ویژگی منحصر به فرد مایا توی هیچ نرم افزار دیگه ای دیده نمیشه و این قابلیت و همچنین قابلیت منوی شناور مایا بسیار مفید هستش که توی سرعت کار میتونه تاثیر زیادی داشته باشه. همون طوری که توی عکس قبلی می بینیم بعد از ردیف منوهای اصلی، منوهای مربوط به هرکدام از ماژول های نرم افزار مایا دیده میشه. این منوها با عوض کردن Menu Set (منوی کشویی که بصورت پیش فرض روی Modeling هست) به ماژول مربوطه ظاهر میشه.
قابلیت جدا شدن منوها بصورت پنجره ی داخلی
نرم افزار مایا به ماژول های مختلفی تقسیم شده که با اضافه شدن قابلیت جابجایی بین Workspace ها از نسخه ی ۲۰۱۷ این ماژول ها بسیار خوب به چشم میان. یعنی با انتخاب یک Workspace از منوی کشویی اون تو قسمت بالا سمت راست، هم کل پنجره ها و رابط کاربری متناسب با اون تغییر میکنه و هم به ماژول مربوطه switch میشه.
تغییر منوی اصلی و پنجره های داخلی با انتخاب یک Workspace جدید
تغییر منوی اصلی و پنجره های داخلی با انتخاب یک Workspace جدید
در نرم افزار مایا هر ماژول چندین پنجره ی مربوط به ابزارها و Editorهای خودشو داره که از منوی Windows در بخش Editors از طریق گزینه ای با نام خود ماژول قابل دسترسی هستن، برخی از ابزارها و پنجره های پرکاربرد و عمومی نیز توی بخش General Editors از این قسمت قرار دارن.
برای اینکه حوصلتون سر نره و این مقاله طولانی نشه، توضیح پنجره ها و Editorهای هر ماژول رو به مقاله های دیگه موکول میکنیم تا با تمرکز بیشتری هر بخش از نرم افزار مایا و درواقع هر شاخه از انیمیشن که در مایا قابل پیاده سازی هست رو توضیح خواهیم داد. با صفر تا قهرمان همراه باشید تا قهرمان دنیای مایا بشین …
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.