طراحی در واقعیت مجازی (VR)
واقعیت مجازی یا VR یک تکنولوژی جدید است و برای یادگیری توسعه یک تکنولوژی باید زمان زیادی صرف کرد. در این مقاله به توضیح ۴ قانون ساده میپردازیم که با پیروی از آن ها میتوانید به راحتی توسعه محیط های واقعیت مجازی را شروع کنید.
قانون ۱ – مسیر یادگیری خود را مشخص کنید
یادگیری مفاهیم جدید ممکن است در ابتدا سخت و طاقت فرسا به نظر برسد، اما این شرایط برای همه یکسان است. در دنیای واقعیت مجازی، طراحی یک مهارت جدید و هیجان انگیز است؛ این مسئله سبب جذب بسیاری از متخصصان فناوری اطلاعات به این حوزه گشته است. Unity محیط توسعه ای محبوب برای تولید برنامه های واقعیت مجازی است به همین دلیل برای نوشتن Script در محیط Unity نیاز است قدری با C# و JavaScript آشنا شوید. اگر قصد طراحی بازیهای واقعیت مجازی را دارید داستان کمی متفاوت است. علاوه بر مهارت های ذکر شده می بایست، طراحی صدا، طراحی بازی، مدل سازی سه بعدی، انیمیشن و … را بیاموزید یا با یک استودیو بازی سازی همکاری کنید. بنابراین برای توسعه برنامه یا بازی های واقعیت مجازی، مسیر یادگیری خود را مشخص کنید.
قانون ۲ – با هدست آزمایش کنید
درک مثال پیش رو برای توسعه دهندگان Android یا IOS راحت تر خواهد بود. فرض کنید طراح یک اپلیکیشن هستید و در نرم افزار فتوشاپ به زیبایی هرچه تمام صفحات یک اپلیکیشن را طراحی کردهاید، هنگام مشاهده پیاده سازی این صفحات در تلفن هوشمند عمق فاجعه را درک میکنید. صفحات پیش رو با آن چه در Photoshop ساخته اید تفاوت فاحشی دارد. منشا این تفاوت عدم توجه شما به پیامدهای پیاده سازی در هنگام طراحی بوده است. دنیای واقعیت مجازی نیز به همین شکل است. ممکن است به تماشای محیط واقعیت مجازی در رایانه کامپیوتر خود بشینید و دریابید چه زیباست، اما آیا در هدست واقعیت مجازی نیز همان محیط را میبینید، به همان زیبایی ؟
به همین دلیل هنگام طراحی به وفور از جملهی “با هدست آزمایش کنید” استفاده کنید. چیزی که میسازید را تست کنید و درون هدست واقعیت مجازی به آن نگاه کنید تا به اشتباه نیوفتید.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، میتوانید ابتدا طرح ۲ بعدی خود را در نرم افزار Sketch طراحی کنید. سپس با استفاده از After Effect به آن انیمیشن بدهید و درنهایت توسط Unity طرح سه بعدی را ایجاد کنید. این طرح سه بعدی در هدست های واقعیت مجازی قابل نمایش است.
قانون ۳ – دستگاه واقعیت مجازی خود را انتخاب کنید
پیش از شروع طراحی و توسعه، باید هدست مورد نظرتان را انتخاب کنید. برخی Headset ها با استفاده از یک دکمه و کنترل کار می کنند؛ برخی دیگر فاقد دکمه و کنترل میباشند. بهترین راه برای شروع طراحی و توسعه، انتخاب یک Headset ساده و مقرون به صرفه است.
Google Cardboard، با کمتر از ۵۰ هزار تومان قادر به ساخت و یا تهیه این Headset خواهید بود.
قانون ۴ – آشنایی با واژگان
هنگام طراحی برای محیط های سه بعدی، باید با واژگان مرتبط آشنایی داشته باشید. برای مثال واژه Field of view از واژه های پرکاربرد است و به معنی مقدار درجه قابل مشاهده ی کاربر است. برای مثال field of view اگر برابر ۱۰۰ درجه باشد، یعنی میدان دید کاربر در محیط واقعیت مجازی ۱۰۰ درجه است.
در آینده با مباحث بیشتری در رابطه با طراحی و توسعه در محیط واقعیت مجازی آشنا خواهیم شد، با مجموعه صفر تا قهرمان همراه باشید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
معرفی هدست واقعیت مجازی Standalone VR
جادوی واقعیت – آشنایی با واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی
پیاده سازی واقعیت مجازی در اندروید
پشت صحنه واقعیت مجازی
1 Comment
Join the discussion and tell us your opinion.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
سلام و خسته نباشید
واقعا مبحث فوق جالبیه
اگر انیمه sword art online دیده باشید…مخصوصا فصل دومش و کاربرد پزشکیه این تکنولوژی….متوجه جذابیت خاص واقعیت مجازی می شید.
۱-بهترین زبان برنامه نویسی سمت vr یا ar چیه؟
۲-آیا در لینوکس هم قابل برنامه نویسی و استفاده است ؟
ممنون