چرا استفاده از محتوای واقعی در طراحی بهتر از محتوای ساختگی است؟
یکی از مهمترین قسمتهای طراحی یک محصول دیجیتال, تست آن است. با قرار دادن محتوای هر محصول, میتوانیم ظاهر و عملکرد آن را تست کنیم و بازخوردهای مورد نظر را دریافت کنیم و در نهایت یک تجربه کاربری خوب و مناسبی را رقم بزنیم. اما بعضی از طراحان برای تکمیل طرح خود از متون ساختگی (لورم ایپسوم) و یا تصاویر ساختگی و غیر مرتبط استفاده میکنند که در این مقاله به معایب استفاده از آن میپردازیم.
لورم ایپسوم (Lorem Ipsum) چیست؟
لورم ایپسوم یک متن ساختگی است که توسط طراحان در زمانی که متن و محتوای اصلی در اختیار نباشد, استفاده میشود تا ساختار طرح به درستی نمایش داده شود. در واقع لورم ایپسوم صرفا طرح را پر میکند!
لورم ایپسوم مناسب نیست
چطور میتوانید چیزی را طراحی کنید که در مورد آن اطلاعات کافی ندارید؟ چطور میتوانید یک صفحه “درباره ما” طراحی کنید بدون آن که بدانید دقیقا درباره چه تیم و با چه نوع فعالیتی طراحی میکنید؟ آیا واقعا یک محتوای مناسب و مرتبط نمیتواند کاربر را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد؟
کاربران متون تستی را نمیخوانند و بدون توجه از کنار آن رد میشوند. در نتیجه به طور کامل تحت تاثیر طراحی شما قرار نمیگیرند! طبیعتا بین طراحی یک فروشگاه آنلاین برای لوازم کودک و یا لوازم ورزشی تفاوت وجود دارد. منظور از طراحی, انتخاب ظاهر, رنگ و دیگر ویژگیهای المانها است. استفاده از تصاویر و متون تستی نمیتواند به صورت کامل کاربران را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه نمیتوانید بازخورد مناسب و دقیقی از آنها دریافت کنید چرا که وقتی کاربران اطلاعی از عملکرد و حوزه کاری یک محصول نداشته باشند, نمیتوانند به طور منطقی نظر بدهند.
از محتوای واقعی استفاده کنیم
این احتمال وجود دارد تا در زمان طراحی محصول (صفحه وب یا یک طرح گرافیکی) متن آن آماده نباشد. پس چگونه از محتوای واقعی استفاده کنیم؟
منظور از محتوای واقعی, محتوایی است که برخلاف یک متن ساختگی که هیچ ارتباطی با طرح ندارد, به واقعیت نزدیک باشد. با کمی جستوجو در اینترنت, میتوانیم محتوایی شبیه به محتوای واقعی پیدا کنیم.
طراحی باید متناسب با طول متن باشد
استفاده از متن ساختگی نمیتواند ما را در انتخاب اندازه المانها راهنمایی کند. برای مثال فرض کنید برای معرفی مختصر یک محصول فضای کوچکی رو اختصاص دادید و آن را با متن ساختگی (به همان اندازه که برای آن فضا تخصیص دادید) پر میکنید. اما در مرحله بعد مشتری اطلاعات دقیق و واقعی را برای محصول وارد میکند و اینجاست که طرح شما به مشکل بر میخورد.
وقتی از محتوای واقعی استفاده میکنید این امکان را ندارید تا جمله یا ترکیبی از کلمات را انتخاب کنید تا در طرح شما به درستی قرار گیرند. جمله باید کامل باشد و ترکیب کلمات هم باید معنادار باشد. این مساله باعث میشود تا در مورد طراحی و چیدمان اجزای طراحی, عمیق تر فکر کنید. بدیهی است که استفاده از متن ساختگی این محدودیت را از بین میبرد و شما هر زمان که خواستید میتوانید جمله خود را قطع کنید تا به مشکل برنخورید! چرا که متن شما تحت هر شرایطی معنا ندارد و قطع آن به مفهوم جمله آسیبی نمیزند!
چگونه محتوای واقعی پیدا کنیم؟
-
از مشتریان خود کمک بگیرید
سعی کنید مشتریان خود را در فرآیند طراحی دخیل کنید. شما در نهایت محصول را برای آنها طراحی میکنید و مشتریان شما تجربه دقیقتر و کاملتری نسبت به حوزه کاری این محصول دارند.
“مشتریان شما حوزه کاری خودشان را بهتر از شما میشناسند.”
-
از شرکای مشتریان خود استفاده کنید
تصور کنید یک وبسایت خبری طراحی کردهاید که قرار است اخبار را از سایتهای معتبر به وسیله API بارگذاری کند. در این صورت میتوانید محتوای واقعی را به راحتی از طریق این وبسایتها بدست آورید.
استفاده از متون و محتوای ساختگی و نامناسب در طرح, روح و احساس طرح را از بین میبرد. از آن سو, استفاده ازمحتوای واقعی و مناسب باعث میشود تا برای پیامی که از طرح شما منتقل میشود بیشتر وقت بگذارید و پیام بهتری را به مخاطب ارائه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.