چگونه یک ترکیب رنگی مناسب برای اپلیکیشن خود بسازیم؟
علم رنگ ها ، تاثیرات رنگ های مختلف بر روی احوالات انسان و کاربرد های رنگ های مختلف امروزه به یکی از مباحث داغ تبدیل شده است.
در دنیای طراحی اپلیکیشن و سایت بعد از قابلیت ها و عملکرد اپلیکیشن رنگ مهم ترین فاکتور به شمار می آید.
رنگ ها به کاربران کمک می کنند تا عملیات های مختلف را درک کنند ،تفسیر درستی از محتوای اپلیکیشن داشته باشند و تعامل مناسبی با عناصر مختلف داشته باشند.
وقتی طراحی اپلیکیشن را اغاز می کنید با دنیایی از رنگ ها و طرح رنگ ها مواجه می شوید که باید از میان آن ها انتخاب کنید.
برای ساخت یک طرح رنگی مناسب به نکاتی باید توجه کنید که درادامه به آن می پردازیم .
رنگ هایی که انتخاب می کنید باید بایکدیگر هماهنگ باشند ؛چرخه ی رنگ ابزاری است که به شما در این زمینه کمک می کند .
در این چرخه رنگ هایی که روبروی یکدیگر قرار دارند متضاد یکدیگرند و از آن ها می توان برای ایجاد بهترین کنتراست استفاده کرد.
برای اینکه نگاه کاربر را به قسمت اصلی طراحی خود بکشانید بهترین راه استفاده از تضاد است اما همواره باید دقت داشته باشید که استفاده زیاد از کنتراست چشم را خسته می کند
در طراحی ها، نوشته ها و پس زمینه معمولا در کنتراست با یکدیگرند همچنین متن های تبلیغاتی و دکمه های CTA پس بهتر است در قسمت های دیگر از رنگ های خنثی استفاده کنیم که هم چشم کاربر خسته نشود هم تضاد ها بیشتر دیده شوند.
طبق تحقیقات مردم ترجیح می دهند از ترکیب های رنگی ساده که از دو یا سه رنگ تشکیل شده است استفاده کنند که درک محتوا را آسان تر می کنند،زیباتر به چشم می آیند همچنین شلوغی طراحی را کاهش می دهند.
طرح های تک رنگ ساده ترین طرحای رنگی هستند که یک رنگ پایه دارند و رنگ های دیگر استفاده شده مشابه رنگ اصلی هستند.استفاده از طرح تک رنگ باعث آرامش بخشی بیشتر می شود و به خوبی کنار یکدیگر قرار میگیرند و حس تمیزی را القا می کنند.
طرح رنگی مشابه از رنگ هایی ساخته می شود که کنار یکدیگر قرار دارند و به هم مرتبطند در این ترکیب یک رنگ به عنوان رنگ پایه درنظر گرفته می شود و بقیه رنگ ها برای پر کردن طراح استفاده می شوند. اگرچه ساخت این ترکیب تقریبا آسان است اما همواره باید در انتخاب رنگ های مناسب دقت کرد که در این زمینه علم روانشناسی رنگ بسیار کمک کننده است.
علم روانشناسی رنگ بیان می کند که رنگ های مختلف نشان دهنده ی احساسات مختلفی هستند و تاثیرات متفاوتی را بر روی احساسات و رفتار ما می گذارند.
رنگ قرمز معمولا نشان دهنده ی عشق و قدرت و خشم است برای همین تبلیغات هایی که به عشق و علاقه مربوطند بیشتر از این رنگ استفاده می کنند.
رنگ آبی نشان دهنده ی آرامش ،مسئولیت پذیری، اعتماد و صداقت است. برنامه هایی که هدف آن ها ایجاد حس آرامش و امنیت است از این رنگ در برنامه یا لوگوی خود بهره می برند که در مخاطب حس وفاداری و وابستگی را به وجود می آورند و در تجارت معنای ضمانت مالی می دهد.
رنگ سبز بیشتر در ارتباط با طراوت و رشد و شادابی است .
رنگ زرد بسیار جلب توجه کننده است .دلیل استفاده از این رنگ در تابلو های اخطاری هم همین است همچنین این رنگ نشان دهنده ی لذت و هوش است .بهتر است از این رنگ در پس زمینه استفاده نشود چون باعث خستگی چشم می شود.
رنگ بنفش را بیانگر ثروت و زنانگی و با ارزش بودن می دانند و از آن برای تبلیغ کالا های لوکس و محصولات زنانه استفاده می کنند.
همواره توجه کنید که به چرخه رنگ فقط به چشم یک ابزار نگاه کنید و از آن ایده بگیرید،از ذوق هنری و سلیقه خود استفاده کنید و دانش خود را در زمینه رنگ ها افزایش دهید که بتوانید انتخاب های مناسب تری داشته باشید.
یکی دیگر از سوالاتی که برای طراحان پیش می آید این است که از رنگ ها با چه نسبتی در طراحی استفاده کنیم؟
قانونی به نام قانون10-30-60 وجود دارد که بر اساس این قانون بهتر است شصت درصد از صفحه را رنگی که می خواهید بیشتر استفاده کنید پر کند که بهتر است یک رنگ خنثی باشد ،30 درصد را به رنگ دوم اختصاص دهید که معمولا رنگ لوگو و برند است و ده درصد را به رنگ های دیگر اختصاص دهید. دقت کنید که این درصد ها حدودی هستند.
نرم افزار ها و سایت های متعددی وجود دارند که به شما در انتخاب یک ترکیب رنگ مناسب کمک می کنند .
نرم افزارهایی مثل adobe color cc ، color expert آیفون و سایت Dribbble.com و بسیاری از سایت ها و ابزارهای دیگر . همچنین توجه داشته باشید که یکی دیگر از ابزار های کمک کننده طبیعت است،رنگ ها و ترکیب های رنگی که در طبیعت استفاده شده اند برای همه ی ما خوشایند هستند پس می توانید از این ترکیب های رنگی زیبا در طراحی های خود بهره بگیرید و از قدرت آن شگفت زده شوید.
همه این ابزار ها و نکات به شما در یک انتخاب حرفه ایی ترکیب رنگی کمک می کنند اما مهم تر از همه ی این ها ذوق و سلیقه ی شماست که در یک طراحی موثر است و همچنین تجربیاتی که با دیدن ترکیب های رنگی مختلف و تجزیه و تحلیل آن ها به دست می آورید پس همواره سعی کنید به ترکیب های رنگی مختلفی که می بینید توجه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.