چگونه به بهینه ترین روش ها، مناسبات رشد کسب و کار خود را فراهم کنیم؟
روش های اثبات شده برای تبدیل کسب و کار کوچک شما به یک کسب و کار بزرگ
یادگیری نحوه رشد کسب و کار شما صرفا به عنوان یک هدف ارزشمند نیست. رشد کسب و کار شما اغلب یک ضرورت برای بقای کسب و کار شما و رفاه اقتصادی خودتان است. چه کاری می توانید انجام دهید تا کسب و کار خود را فراتر از سطوح اضطراب بالا بیارید و خود را از شکست و مرگ کسب و کارتان دور کنید؟ چه کاری می توانید انجام دهید تا آن را به نیروگاه قدرتمند تولید کننده ی درآمد تبدیل کنید؟ یک یا چند استراتژی رشد را امتحان کنید.راه هایی که همه با موفقیت توسط سایر بنگاهها مورد استفاده قرار گرفته اند و با برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای شما به بهترین نحو کار خواهند کرد عبارتند از :
1) نفوذ عمیقتر به بازارهای در اختیار
هنگامی که شما در مورد چگونگی رشد کسب و کار خود فکر می کنید، اولین چیزی که احتمالا به ذهن می رسد، گرفتن مشتری های جدید است. اما مشتریانی که در حال حاضر دارید بهترین گزینه برای افزایش فروش تان هستند. برای شما وادار به خرید کردن افرادی را که قبلا از شما خرید می کردند،آسان تر و مقرون به صرفه تر از آن است که مشتریان جدید را پیدا کنید و آنها را قانع کنید که از شما خرید کنند.روش های مطمئن برای افزایش فروش و راه های ارزان قیمت برای تبلیغ کسب و کار تان وجود دارد، پس بدنبال توسعه بازار در اختیارتان و بهبود آن بپردازید،وقت برای اکتشافات بزرگتر هست.
2) از درخواست بازگشت استفاده کنید
این بدان معنا نیست که جذب مشتریان جدید رویکرد بدی است. یکی از ساده ترین راه های انجام این کار این است که مشتریان فعلی خود را برای ارجاع دعوت کنید. اما توجه داشته باشید داشتن محصولات خوب و خدمات با کیفیت عالی، فقط فرض بر این است که مشتریان شما کلمه ای را در مورد کسب و کار شما از ذهن می گذرانند. شما باید به طور فعال به دنبال ارجاعات باشید.
در طول یا بعد از هر خدمت ارائه شده یا فروش، از مشتری که رضایتمند است بپرسید آیا او کس دیگری را که علاقه مند به محصولات و خدمات شما باشد را می شناسد(کشف بازار جدید).
3) نوآوری در محصول یا خدمات
کشف و ترویج استفاده های جدید برای محصولات یا خدمات شما یک راه عالی برای هر دو عنصر، مشتریان موجود برای خرید بیشتر و جذب مشتری جدید است. فکر می کنید نفت یا گاز چقدر از آنها به فروش می رسید اگر از آنها فقط یک استفاده می شد! یا مثلا چه تعداد از برندهای بزرگ جهانی به موفقیت می رسیدند اگر صرفا یک نوع محصول بدون تغییر مثبت در آن ، افزایش دامنه ی محصولات و خدماتشان تولید و ارائه می کردند.همه ما می توانیم از نمونه هایی حرف بزنیم که شاید روزانه با آن سر و کار داریم. (اگر تبلیغ به حساب نیاید) مثل برند مواد غذایی کاله که برای همه نامی آشناست و جزو 50 برند خلاق و محبوب غذایی جهان است و یا برند آدیداس با تنوع بسیار بالا و با کیفیت در محصولاتش ؛همه این برند ها امتیازشان خلاقیت و نوآوری در محصولات جدیدشان با کمک واحدهای تحقیق و توسعه قدرتمندشان است.البته باید بدانید این خاصیت محدود به برند پوشاک ،لوازم الکتریکی ،خودرو و یا خوراکی نمی شود.
4) بازار خود را گسترش دهید
راه های مختلفی برای رشد کسب و کار شما وجود دارد تا محصول و یا خدمات خود را در دسترس یک دریای جدید از مشتریان قرار دهید.
واضح ترین این است که فروشگاه ها را در مکان های جدید باز کنید، مانند باز کردن یک فروشگاه یا کیوسک در یک شهر جدید. مکان های جدید می توانند مجازی نیز باشند، مانند یک وب سایت با یک فروشگاه آنلاین. رویکرد دیگری این است که کسب و کار خود را از طریق تبلیغات گسترش دهید. هنگامی که یک بازار جدید را شناسایی کرده اید، ممکن است در رسانه های انتخاب شده تبلیغاتی که هدف آن بازار است تبلیغ کنید. اگر بازار جدید شما شامل جمعیتی جوانتر باشد، ممکن است بخواهید از رسانه های اجتماعی برای تبلیغ استفاده کنید (تناسب میان تبلیغات و بازار هدف).یکی از اساسی ترین امور برای تبلیغات کارا و جذاب تشخیص درست با تحلیل و تفسیر مناسب از بازار هدف می باشد.
5) شرکت در نمایشگاه های تجاری مرتبط
نمایش برند و محصولات می توانند راهی عالی برای رشد باشند. از آنجایی که نمایشهای تجاری عموما افرادی را جلب می کنند که قبلا علاقه مند به نوع محصول یا خدمات شما و یا مجموعه های همراستای شما بودند، این نمایشگاه ها می توانند به شدت در آشنایی شما با این بازار و دسترسی به بازار هدفتان کمک کنند.
راهکار معقول این است که نمایشگاه های تجاری را به دقت انتخاب کنید(گزینش متناسب با مسیر برندینگ مجموعه تان) و به دنبال ارائه محصول مناسب یا خدمات مطلوب، نوین و مسحور کننده خود باشید. توجه ریز بینانه به نمایش صحیح از تجارت مطلوبتان به شما کمک خواهد کرد تا بهترین سرمایه گذاران و ارزشمند ترین سرمایه گذاری را دریافت کنید.
6) هزینه های خود را مدیریت کنید
غافلگیر نشوید! به یاد داشته باشید زمانی که ما در مورد رشد کسب و کار شما صحبت می کنیم، در واقع در مورد افزایش خط مشی کسب و کارتان صحبت می کنیم و تفاوت بین قبل از کسب سرمایه و پس از آن می تواند یک استراتژی رشد بسیار موثر باشد. دو روش اصلی برای کاهش هزینه ها وجود دارد، انحلال محصولات “بازنده” (در عرصه بازار و رقابت) شما و بهبود گردش مالی موجودی شما.
کنترل ورودی و هزینه های کسب و کارتان را فراموش نکنید تا در بزنگاه های دشوارغافلگیرتان نکند!
7) محصولات و خدمات خود را متنوع کنید
یک کلید اصلی رشد اقتصادی از طریق تنوع است. شما می توانید به نیازهای مرتبط با افراد یا مجموعه های موجود در بازار خود و یا بخش هایی از بازار با نیاز و ویژگی های مشابه متمرکز شوید. این را باید بدانید که تنوع در محصول یا خدمات دایره مشتریان شما را افزایش می دهد.
مثلا شرکت سازنده محصولات لوازم خانگی از کمترین درجه امکانات و زیبایی تا بالاترین کیفیت و ویژگی ها را در محصولاتش به کار می بندد تا هر قشر از مجموع بازار هدفش نیازشان را برطرف کنند.یا برای مثال حتما تا به حال برای خرید بسته های اینترنی از شرکت های مختلف استفاده کرده و تنوع موجود در این لیست ها را لمس کرده اید و یا در صنعت خودرو سازی، تغییر در جنس ،شکل و رنگ بدنه،دارا بودن برخی سنسور ها و فرمانهای کنترل خودکار،وجود و عدم دنده های اتومات ،تعداد کیسه های هوا و … از جمله تیپ بندی ها و تنوع های ایجاد شده است.قدرت انتخاب یا به اصطلاح باز گذاشتن دست مشتری در انتخاب امتیاز ارزشمند و نمادی بر اعتبار و قدرت برای هر مجموعه می باشد.
یک مدیرهنرمند می تواند قاب ها و اشکال متفاوتی ازمحصولات و خدمات خود را ارائه دهد و به فروش برساند.
8) فرانشیز یا فراداد
داستان های کارآفرینانی که به شهرت رسیده و شناخته شده هستند را شنیده اید؟باید بدانید که اکثر آنها به دلیل فرانشیز کسب و کارهای کوچک خود، لژیون هستند و نه فقط داستان ها. قدرت فراداد این است که اگر شما یک کسب و کار موفق داشته باشید، می توانید یک سیستم ایجاد کنید تا تضمین کند که دیگران بتوانند موفقیت شما را تکرار کرده و یا به توسعه آن کمک کنند، ممکن است فراداد سریعترین راه برای رشد کسب و کار شما باشد.
عملیات فراداد انواع مختلفی دارد که در مقالات بعدی به طور کامل به آن می پردازیم.
9) صادرات
گسترش به بازارهای بین المللی نیز می تواند یک اجرای قدرتمند برای رشد و توسعه کسب و کار شما باشد. مانند فرانشیز، این راه رشد کسب و کار شما مستلزم تعهد به زمان و منابع است، اما میتواند بسیار ارزشمند باشد. این سوال که چگونه می توان یک طرح بازاریابی صادراتی را تشریح کرد تا این راه رشد کسب و کار شما برای تان سودمند باشد؟، فرایند ورود به بازار صادرات را مشخص می کند.
شناخت بازار های جهانی و خارج از محدوده جغرافیای حال حاضرتان،شیوه های تبلیغات و ارائه بهینه و متناسب با هر موقعیت ، آشنایی با قواعد مراودات مالی هر منطقه و … از جمله مسائل مرتبط با این مرحله از رشد کسب و کارتان است.
چه زمانی باید برای رشد کسب و کار اقدام کرد؟
این نگرانی وجود دارد که چه زمانی و به چه صورتی کسب و کار خود را رشد دهید؟ به یاد داشته باشید که اجازه ندهید این فهرست شما را غرق در فکر کند، یکی از چند ایده ای را که برای کسب و کار و شرایط شما مناسب است، انتخاب کنید و طرح خود را برای رشد کسب و کارتان به جریان بیاندازید. برنامه ریزی و رشد کسب و کار شما سریعأ آغاز خواهد شد.
درحالی که احتمالا رشد سریع مجموعه خود را تجربه خواهید کرد، با تفکر صحیح و نگاه عمیق و با توجه به مناسبات کسب و کارتان بهینه ترین روش های رشد را انتخاب و طی کنید و با موفقیت به کسب و کار خود ادامه دهید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.