بهینه ترین KPIها برای داشتن مجموعهای پویا
شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) روند اطلاعاتی هستند که شما می توانید به طور مرتب برای ارزیابی صحت و سلامت کسب و کار خود آن را پیگیری کنید. KPI مفید، باعث افزایش بهره وری می شود. آنها پیش بینی کرده و به مدیریت کمک می کنند تا مشکلات را پیش از آن که آسیب جدی وارد نمایند، شناسایی کنند. یک ایده سریع در مورد پیشرفت شرکت شما می تواند به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه ارائه شود. این به معنی آن است که تغییر را می توان به سرعت انجام داد تا از فاجعه فاصله گرفت. آنها فوریت های کارآمد، آسان و قابل دسترسی از نحوه عملکرد شما را پیش بینی می کنند و در پیش بینی عملکرد بلند مدت برای مجموعه تان ارزشمند هستند.
از آنجا که هر کسب و کار به نوعی منحصر به فرد است، KPI هایی که شما تعیین می کنید ممکن است متفاوت از سایر شرکت های تجاری باشند. مجموعه شما باید یک زیرساخت داشته باشد که در آن هزینه ها و درآمد ها بتوانند به راحتی تجزیه و تحلیل شوند و در آن اعضای کلیدی تیم اجرایی بتوانند زمینه های موفقیت در حوزه ها مختلف را درک کنند.
شما می توانید با پنج نوع داده های مالی و کیفی زیر کار کنید تا KPI هایی را که برای اهداف و تعیین شاخص های شما مناسب هستند سفارشی کنید.
۱. درآمد
مانند هر صاحب کسب و کار کوچک، درآمد خود را پیگیری می کنید تا مطمئن شوید درآمد شما ثابت است. با این حال، هنگامی که شما به عنوان یک KPI به درآمد نگاه می کنید، بیشتر درباره روند نسبی نمودار هایتان نگران هستید. به عنوان مثال، درآمد شما ممکن است در پایان هر ماه روند کاهشی پیدا کند، که نشان دهنده این است که نیاز به یک استراتژی بازاریابی جدید برای افزایش این سری از زمان های با پیشرفت و شیب آهسته دارید. یا هنگامی که درآمد افزایش می یابد، میتوانید دلایل را دقیق مشخص کنید و روند را حفظ کنید.
۲. هزینه های مستقیم
احتمالا در طول روز به این می اندیشید که در هر روز چه مقدار در حال خرج کردن برای انجام درست کسب و کارتان هستید. مصارف مستقیم شما ممکن است شامل مواد و لوازم برای تولیدات، محصولات، بازاریابی و تبلیغات و سایر خریدهایی باشد که پس از آن به سود مطلوبتان تبدیل می شود. هنگامی که شما در هزینه های مستقیم با توجه به KPI نگاه می کنید، روند رونق را در نظر می گیرید. و مسیر هزینه های مستقیم ماهیانه تان را به سمت افزایش روند رشد و همگام با آن کاهش این هزینه ها می کنید.
۳. هزینه های تحمیلی یا سربارها
سربارها معمولا شامل هزینه های کسب و کار فعلی شما هستند که مستقیما به سود نمی پردازند، از جمله اجاره فضای اداری و پرداخت کارکنان شما. ممکن است این هزینه ها ثابت شود، یعنی هر ماه یک مقدار مشخص پرداختی داشته باشید یا متغیر باقی بماند؛ یعنی با نرخهای بازار یا تغییرات فصلی نوسان پیدا کند. به عنوان مثال، اگر شما در طول تعطیلات با هزینه کمتر افراد اضافی را استخدام کنید و یا هر اقدام دیگری را در راستای کاهش یا تثبیت این هزینه ها انجام دهید، می توانید هزینه های سربار خود را تغییر دهید.
ثبت این هزینه ها به عنوان یک KPI به شما کمک می کند که نمودار در حال افزایش را کاهش دهید و یا در غیر اینصورت متوجه این افزایش و تغییرات شوید. به این ترتیب، می توانید تنظیمات را برای حفظ جریان نقدی یا محدود کردن مواجهه با هزینه های اضافی انجام دهید.
۴. حاشیه سود ناخالص
حاشیه سود ناخالص شما، درصد هر حجم پولی است که پس از کم کردن هزینه های مستقیم درآمد کسب می کنید. این شاخص KPI یک شاخص مهم برای عملکرد و توازن درآمد و خروجی شما است. در حالت ایده آل، می خواهید درصد روند صعودی را ببینید، اما افزایش قیمت از طرف تامین کنندگان شما ممکن است اثر متقابل داشته باشد. بالا بودن این KPI بدین معنی است که شما قادر به تنظیم قیمت محصول یا خدمات خود هستید تا حاشیه سود ناخالص تان را پایدار نگه داشته و یا حتی افزایش دهید.
5. حاشیه سود خالص
حاشیه سود خالص شما به طور طبیعی باریک تر و کمتر از حاشیه سود ناخالص است، زیرا هزینه های سربار و همچنین هزینه خدمات را در دارد که از آن کاسته می شود. پیگیری این KPI دیدی جامع از کسب و کار و نحوه تغییر آن در طول زمان می دهد. اگر حاشیه سود خالص شما در حال تضعیف است، احتمالا نیاز به بازبینی عملیات های اجرایی خود دارید که آن را با نگاه کردن به هزینه های مجموعه و چیدمان ساختار و بازنگری مسیر راه تان باید انجام دهید.
از جمله KPI های دیگر که نمایش روند حرکتشان قابل توجه است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
رشد
رشد کسب و کار شما یک KPI است که نشان دهنده پیشرفت در جهت اهداف حرفه ای شما است. رشد ممکن است به معنای گسترش پایگاه های محبوب مشتری شما، اضافه کردن کالاها یا خدمات بهینه تر، افزایش درآمد شما یا گسترش شناختن نام تجاری تان در بازارهای جدید(Branding) باشد.
مشتریان
برای صاحبان کسب و کار کوچک، مشتریان معیار و ترازوی اندازه گیری پیشروی در مسیر موفقیت هستند. این KPI آهنگ تغییر در میزان پایه مشتری شما و در درآمد متوسط کسب شده است که از هر مشتری می گیرید. این KPI می تواند به شما کمک کند تا موارد زیر را در جریان باشید:
- تغییرات جمعیتی مورد نظرتان
- میزان محبوبیت برندتان نزد مشتری
- نرخ نگهداری و ثبات مشتری
- تعداد مشتریان تکراری
- میزان رضایت مندی مشتری
بازار
این KPI نشان می دهد که چگونه بازار پیش روی محصول و یا خدماتتان در حال رشد است و اینکه آیا سهم مجموعه یا شرکت شما از بازار در حال افزایش است یا خیر. هنگامی که شما در مورد اتفاقاتی که در صنعت تان می افتد آگاه باشید، می توانید تصمیمات معقولی برای افزایش سیر رشد مجموعه تان در اختیار داشته باشید.
کارکنان
KPI کارکنان مجموعه شما معیار بسیار مهم ، حیاتی و قابل توجهی از صحت و سلامت کلی کسب و کار شما است. این شاخص کلیدی عملکرد نه تنها اطلاعات حقیقی را نشان می دهد، مانند درآمد متوسط که یک کارمند تولید می کند، بلکه همچنین دارایی های غیرمستقیم مانند چگونگی رضایت از کار آنها و نحوه مشارکت آنها در انجام وظایف روزانه شان را نشان می دهد. مشارکت کارکنان نشان دهنده افزایش بهره وری است و منجر به کاهش میزان خستگی می شود که در انتها ختم به ارتقاء هرچه بیشتر مجموعه شما می شود.
در این مقاله سعی شده است تا کمک کنیم بهینه ترین KPI مورد نیاز مجموعه تان راشناخته و بهینه ترین مسیر تعالی مجموعه تان را رقم بزنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.