صفر تا قهرمانصفر تا قهرمان
  • صفحه اصلی
  • دوره ها

    جستجو دوره ها

    چیزی را که علاقه دارید جستجو کنید

      دسته ها

      • امنیت
      • برنامه نویسی
        • اندروید
        • پایتون
      • نرم افزارهای مهندسی
        • ANSYS
        • Solid Works
    • مقالات
      • اندروید
      • پایتون
      • جاوا
      • طراحی و توسعه‌ی وب
      • جاوا اسکریپت
      • سی شارپ
      • بازی سازی
      • پایگاه داده‌ها
      • شبکه
      • لینوکس
      • امنیت
      • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
      • علم داده‌ها
      • واقعیت ترکیبی
      • واقعیت مجازی
      • هنرهای دیجیتال
        • After Effect
        • Illustrator
        • Indesign
        • Photoshop
      • نرم افزارهای مهندسی
        • ANSYS
        • Matlab
        • Solidworks
      • آکادمیک
        • نظریه بازی‌ها
      • مدیریت پروژه
      • اینترنت اشیا
      • گوناگون
    • ویدیوهای رایگان
    • رویدادها
    • همکاری با ما
    • تماس با ما
    • عضویت ورود

      Connect with:

      Login with Google Login with LinkedIn

      logo

      ورود با حساب کاربری سایت شما

      Connect with:

      Login with Google Login with LinkedIn
      logo


      رمز عبوررا فراموش کرده اید؟

      هنوز عضو نیستید؟همین حالا عضو شو!

      • صفحه اصلی
      • دوره ها

        جستجو دوره ها

        چیزی را که علاقه دارید جستجو کنید

          دسته ها

          • امنیت
          • برنامه نویسی
            • اندروید
            • پایتون
          • نرم افزارهای مهندسی
            • ANSYS
            • Solid Works
        • مقالات
          • اندروید
          • پایتون
          • جاوا
          • طراحی و توسعه‌ی وب
          • جاوا اسکریپت
          • سی شارپ
          • بازی سازی
          • پایگاه داده‌ها
          • شبکه
          • لینوکس
          • امنیت
          • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
          • علم داده‌ها
          • واقعیت ترکیبی
          • واقعیت مجازی
          • هنرهای دیجیتال
            • After Effect
            • Illustrator
            • Indesign
            • Photoshop
          • نرم افزارهای مهندسی
            • ANSYS
            • Matlab
            • Solidworks
          • آکادمیک
            • نظریه بازی‌ها
          • مدیریت پروژه
          • اینترنت اشیا
          • گوناگون
        • ویدیوهای رایگان
        • رویدادها
        • همکاری با ما
        • تماس با ما

        آکادمیک

        • خانه
        • بلاگ
        • آکادمیک
        • نحوه نوشتن و استفاده از توابع (مبانی برنامه نویسی)

        نحوه نوشتن و استفاده از توابع (مبانی برنامه نویسی)

        • ارسال شده توسط محمد رضوانی نیا
        • دسته بندی آکادمیک
        • تاریخ اسفند 6, 1395
        • نظرات 0 نظر

        سلام خدمت همه ی دوستان و علاقمندان zero to hero

        تو این مقاله سعی داریم نحوه ی نوشتن و استفاده از توابع در برنامه نویسی رو با یک مثال یاد بگیریم. همونطور که به یاد دارید، با مفهوم تابع در برنامه نویسی در پست قبلی آشنا شدیم. همچنین می تونید به کمک این لینک به اولین پست سری مبانی برنامه نویسی برید و مطالب رو از ابتدا بخونید.

        قبل از این که بخوایم یک مثال با استفاده از تابع حل کنیم باید چنتا نکته رو بیان کنم. نکته ی اول اینه که همونطور که یک مساله در برنامه نویسی، برای حل شدن نیاز به ورودی و خروجی داره، یک تابع هم که یک مساله ی کوچیک تره، نیاز به ورودی و خروجی داره. یعنی ما داده های مورد نیاز تابع رو به صورت ورودی بهش میدیم، و نتیجه ی محاسبات تابع رو به صورت خروجی ازش دریافت می کنیم. نکته ی بعدی اینه که توابع از نظر تعداد ورودی و خروجی شبیه به توابع در ریاضی هستن. یعنی به هر میزان دلخواه ورودی می تونن داشته باشن، اما هر تابع تنها یک خروجی می تونه داشته باشه. نکته ی سوم هم اینه که همونطور که تو مقاله ی قبلی گفتیم، یکی از دلایل استفاده از تابع در برنامه نویسی اینه که می تونیم به کمک تابع، مسائل بزرگ رو به مسائل کوچیک تر تقسیم کنیم و کارمون رو راحت تر انجام بدیم. اما تو این مقاله می خوایم از یه مثال خیلی ساده که نیاز به تقسیم کردن هم نداره، استفاده کنیم تا صرفا نحوه ی نوشتن توابع و استفاده از اون ها رو یاد بگیریم.

        فرض کنید می خوایم دو عدد از کاربر دریافت کنیم، اون اعداد رو به یک تابع بدیم، تابع حاصلضرب اون اعداد رو برامون حساب کنه و نتیجه رو بهمون برگردونه و اون نتیجه رو در خروجی چاپ کنیم. خب ابتدا باید نحوه ی نوشتن یا همون تعریف تابع رو یاد بگیریم. همون طور که می دونید، محیط اصلی برنامه نویسی ما(main) هم خودش یه تابع هست. و اگر به قواعد نوشتنش دقت کنید می بینید که ابتدا با یک نوع داده (int برای main) شروع شده، بعد اسم تابع نوشته شده، بعد از اون داخل پرانتز هیچ چیزی نوشته نشده(چون تابع main ورودی نداره) و بعد از اون داخل یک بلاک بدنه ی تابع نوشته میشه، که اخرین دستور بدنه، دستور return هست که خروجی تابع رو بر می گردونه.

        در واقع تعریف تمام توابع هم به همین صورت هست. ابتدا نوع متغیر خروجی تابع، بعد از اون نام تابع، سپس داخل پرانتز ورودی های تابع، و بعد داخل یک بلاک متن تابع، و انتهای متن دستور return که خروجی تابع رو برگردونه. بنابراین انتظار میره تابع مورد نیاز ما در مثال بالا به این صورت باشه:

        C++
        1
        2
        3
        4
        5
        int zarb(int a, int b){
        int c;
        c = a * b;
        return c;
        }

        برای استفاده از توابع در برنامه نویسی، هر جا که به هر تابعی نیاز داشتیم کافیه اسم اون تابع رو بنویسیم و مقادیر ورودی رو داخل پرانتز بهش تحویل بدیم تا اون تابع اجرا بشه و خروجی رو به ما برگردونه. درواقع متن کامل برنامه ی مثال بالا به این صورت خواهد بود:

        C++
        1
        2
        3
        4
        5
        6
        7
        8
        9
        10
        11
        12
        13
        14
        15
        16
        17
        18
        19
        20
        #include<iostream>
         
        using namespace std;
         
        int zarb(int a, int b){
        int c;
        c = a * b;
        return c;
        }
         
        int main(){
        int x;
        int y;
        int z;
        cin >> x;
        cin >> y;
        z = zarb(x,y);
        cout << z << endl;
        return 0;
        }

        تنها نکات باقی مونده اینه که زمان استفاده از توابع، اگر تابعمون خروجی داره، باید متن استفاده از تابع رو جلوی یک علامت مساوی بنویسیم که قبلش یک متغیر قرار داره تا خروجی اون تابع داخل متغیر قرار بگیره(خط ۱۷). نکته دوم این که در زبان ++C متن توابع رو باید قبل از متن تابع main بنویسیم تا بتونیم ازشون استفاده کنیم(البته راه دیگه ای هم داره که از بحث این مقالات خارجه).

        منتظر مقاله های بعدی مبانی برنامه نویسی و الگوریتم ها باشید.

        قهرمان دنیای خودت باش!


        لینک پست بعدی مبانی برنامه نویسی

        برچسب:Algorithm Basics, Functions, programming basics, تابع, مبانی الگوریتم نویسی, مبانی برنامه نویسی

        • اشتراک گذاری:
        محمد رضوانی نیا

        مطلب قبلی

        آسیب پذیری پایتون و جاوا و دور زدن Firewall
        اسفند 6, 1395

        مطلب بعدی

        اعداد تصادفی
        اسفند 6, 1395

        ممکن است همچنین دوست داشته باشید

        درخت دودویی آریا وارسته نژاد
        درخت دودویی
        30 تیر, 1398
        Data Structures آریا وارسته نژاد
        ساختمان داده درخت
        24 تیر, 1398
        logic-gates
        مدار منطقی – گیت های منطقی
        9 مهر, 1397

        نظر بدهید لغو پاسخ

        برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

        جستجو

        آخرین دوره ها

        امنیت 1 – با محوریت مسابقات فتح پرچم (CTF)

        امنیت 1 – با محوریت مسابقات فتح پرچم (CTF)

        2,990,000 ﷼
        برنامه نویسی اندروید

        برنامه نویسی اندروید

        4,000,000 ﷼
        ANSYS – WorkBench

        ANSYS – WorkBench

        3,000,000 ﷼

        از ما باخبر باشید

        جدیدترین دوره ها را در ایمیل خود دریافت کنید، همین حالا ایمیل خود را وارد نمایید

        دریافت مشاوره

        مشاوره رایگان

        logo-samandehi

        پشتیبانی

        • سبد خرید
        • فروشگاه
        • عضویت
        • پیشخوان

        شرکت

        • صفحه اصلی
        • درباره ما
        • تماس با ما
        • همکاری با ما
        • سوالات متداول

        تماس

        •   info@zerotohero.ir
        •   ۰۱۱-۳۵۳۰۳۶۷۱
        •   مازندران، بابلسر، بلوار پاسداران، سازمان مرکزی دانشگاه مازندران، مرکز رشد دانشگاه
        • حساب کاربر
        • قوانین
        • سوالات متداول

        تمامی حقوق این سایت متعلق به مجموعه آموزشی صفرتاقهرمان می باشد.