مفاهیم آرایه ها (مبانی برنامه نویسی)
سلام خدمت همه ی دوستان و علاقمندان zero to hero
تو این مقاله سعی داریم شما رو با مفهوم آرایه ها آشنا کنیم. مفهومی که بسیار بسیار زیاد از اون در برنامه نویسی استفاده خواهیم کرد. اما طبق معمول برای شروع آشنایی با این مفهوم از یک مثال استفاده می کنیم. فرض کنید قراره برنامه ای بنویسید که معدل ۵ دانشجو رو از کاربر دریافت و اون هارو ذخیره کنه(مهم نیست که برای چی می خواد ذخیره کنه). خب شما به راحتی یه همچین برنامه ای رو به این صورت می تونید بنویسید:
#include <iostream> using namespace std; int main(){ float x1; float x2; float x3; float x4; float x5; cin >> x1; cin >> x2; cin >> x3; cin >> x4; cin >> x5; return 0; }
اما حالا فرض کنید که قراره همین کارو برای ۲۰ دانشجو انجام بدید. آیا باید ۲۰ تا متغیر تعریف کنید؟ اگر تعداد دانشجو ها بشه ۱۰۰ تا چطور؟ برای هزار دانشجو باید چی کار کنیم؟ این جاست که مفهومی به نام آرایه شکل میگیره. این مفهوم بیان می کنه که اگر ما به تعداد زیادی متغیر از یک نوع و یک جنس نیاز داشتیم می تونیم تمام اون متغیر ها رو با یک نام تعریف کنیم، و برای تمایز اون ها از هم از یک شماره که به اون اندیس(index) گفته میشه استفاده کنیم.برای مثال به شکل زیر توجه کنید:
طبق شکل بالا می تونیم به جای تعریف هزار متغیر، یک آرایه با هزار شماره ی خونه تعریف کنیم.
آرایه ها بسته به ابعادشون انواع مختلفی دارن. برای مثال ارایه ای که تو شکل بالا می بینید یک آرایه ی یک بعدیه. چون برای مشخص کردن خونه های اون تنها از یک عدد به عنوان اندیس استفاده میشه. آرایه های دو بعدی در واقع همون جدول ها هستن، که یک شماره ی سطر و یک شماره ی ستون به عنوان اندیس دارن. به همین ترتیب می تونیم آرایه هایی با تعداد ابعاد بیشتر هم داشته باشیم.
در مقاله های بعدی مفاهیم آرایه های یک بعدی و دو بعدی رو بیشتر معرفی می کنیم و از اون ها مثال هایی رو حل خواهیم کرد. اما در حال حاضر همین که بدونید آرایه مجموعه ای از متغیر های همنوعه کافیه.
منتظر مقاله های بعدی مبانی برنامه نویسی و الگوریتم ها باشید.
قهرمان دنیای خودت باش!
لینک پست بعدی مبانی برنامه نویسی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.