باید ها و نباید های Notification
Notification ها یکی از مهم ترین بخش های هر نرم افزار است. در این مقاله قصد داریم تا با استاندارد های پیاده سازی Notification بیشتر آشنا شویم.
Notification این امکان را برای مدیران کسب و کار ایجاد میکند تا به صورت مستقیم با کاربران در ارتباط باشند و مطلب مورد نظر را در زمان و مکان دقیق به کاربر اطلاع دهند. Notification ها میتوانند برای اعلان رویداد مشخصی استفاده شوند. برای مثال نسخه بروز شده یک برنامه موجود است و یا یک پیام جدید دریافت شده است. این رویداد ها, حاوی اطلاعات مهمی هستند که باید به کاربر اطلاع داده شود. در این مقاله قصد داریم تا نکاتی را برای استفاده بهتر از Notification بررسی کنیم. برای مشاهده مقاله پیاده سازی Notification در اندروید به این مقاله مراجعه کنید.
محتوا مرتبط و ارزشمند
کاربران برنامه, پذیرای Notification ها هستند البته تا زمانی که حاوی پیام های پر اهمیت باشند. مشکلی که بسیاری از برنامه ها دارند این است که پیام های آنها در لحظه ارسال ارزش چندانی ندارند. برای مثال گزارش لحظه به لحظه از یک شبکه اجتماعی ممکن است برای کاربران آزار دهنده باشد. Notification باید به عنوان یک سرویس سودمند در اختیار کاربر قرار گیرد و در این صورت است که کاربر به آن توجه کافی میکند.
برای مثال نرم افزار Google Now, زمان حرکت برای قرار ملاقات را به کاربر از طریق Notification اطلاع میدهد. این زمان بر اساس موقعیت جغرافیایی فعلی, فاصله تا مقصد, وسیله نقلیه و همچنین ترافیک مسیر محاسبه میشود.
از ارسال پیام های بی دلیل پرهیز کنید. بر اساس آمار, حدود ۷۱ درصد علت حذف برنامه ها, Notification های بی دلیل و آزار دهنده است.
زمان نمایش
Notification تنها در مواقعی که پیام حائز اهمیتی موجود است, باید نمایش داده شود. زمان نمایش پیام باید به صورتی باشد که کاربر فرصت واکنش به آن را داشته باشد. نمایش پیام با تاخیر بسیار, میتواند اعتماد کاربر به برنامه را کاهش دهد. پیام ها میتوانند در دو قالب برنامه ریزی شده و یا ناگهانی نمایش داده شوند. پیام های برنامه ریزی شده, پس از یک بازه زمانی مشخص نمایش داده میشوند. بهتر است نکات زیر را در هنگام استفاده از Notification ها مد نظر داشته باشید:
- هنگامی که اعتبار یک پیام به پایان میرسد, حذف شود. برای مثال وقتی یک رویداد در نیمه شب به پایان میرسد, پس از نیمه شب نباید نشان داده شود.
- پیام هایی که کاربر انتظار دارد تا بلافاصله پس از ایجاد دریافت کند, نباید به صورت برنامه ریزی شده نمایش داده شوند. برای مثال پیام هایی مانند دریافت رایانامه که زمان دریافت آن قابل پیش بینی نیست, باید با استفاده از Push notification برای کاربر ارسال و نمایش داده شود.
Notification ها را خلاصه کنید
برای رویداد هایی با ساختار یکسان, پیام های مجزا نفرستید. وقتی چندین Notification با ساختار یکسان برای کاربر ارسال میکنید, لیست Notification های وی را شلوغ میکنید و کاربر توجه کمتری به پیام ها میکند و زودتر لیست را خالی میکند. وقتی چند پیام در یک ساختار مشخص دارید, آنها را در قالب یک پیام خلاصه کنید. خلاصه نشان میدهد که کاربر چند پیام از یک ساختار مشخص دارد.
کاربر را به مسیر درستی هدایت کنید
وقتی کاربر یک آیتم Notification را انتخاب میکند, باید این امکان برایش ایجاد شود تا بتواند واکنش سریعی نسبت به آن رویداد انجام دهد. برای مثال وقتی در یک نرم افزار پیام رسان یک Notification دریافت میشود, کاربر پس از انتخاب آن باید به صفحه پاسخ به پیام مد نظر هدایت شود.
نکات تکمیلی
- توجه داشته باشید که کاربر باید بتواند دریافت Notification ها را فعال و یا غیر فعال کند.
- اطلاعات بسیار پر اهمیت و حساس مانند اطلاعات حساب بانکی را از این طریق ارسال نکنید.
- از صدا های مناسب برای هشدار به کاربر استفاده کنید. این پیام ها در زمانی دریافت میشوند که کاربر در محیطی غیر از برنامه به سر میبرد. پس یک صدای مناسب چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ قدرت صدا, میتواند توجه کاربر را به خود جلب کند.
در این مقاله سعی بر این شد تا با استاندارد های پیاده سازی Notification ها بیشتر آشنا شویم. استفاده از چنین نکاتی باعث میشود تا کارایی برنامه افزایش یابد و در قبال آن اعتماد کاربر به برنامه افزایش پیدا میکند.
با ما همراه باشید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.