مزیت استفاده از Bottom Navigation در اندروید
Bottom Navigation یکی از ابزاری است که برنامه نویسان و طراحان در اکثر پروژه های اندروید از آن استفاده میکنند. در این مقاله قصد داریم تا مزیت استفاده از Bottom Navigation را مورد بررسی قرار دهیم.
بر اساس تحقیق Steven Hoober، حدود نیمی از کاربران برنامه های تلفن های همراه، ترجیح میدهند تنها با استفاده از انگشت شست از برنامه استفاده کنند.
بنابراین نیاز است تا محیط هایی که دسترسی به آنها با استفاده از انگشت شست آسان تر است را بررسی کنیم. به تصویر زیر توجه کنید:
محدوده سبز رنگ، محیط هایی را نمایش میدهد که کاربر به راحتی با استفاده از انگشت، میتواند به آن دسترسی پیدا کند. برای دسترسی به محیط های زرد رنگ نیاز دارد تا انگشت خود را بکشد و برای محیط های قرمز رنگ، کاربر باید نحوه نگهداشتن تلفن همراه را تغییر دهد.
به این ترتیب اهمیت استفاده ازBottom Navigation آشکار میشود. نرم افزار های مانند Instagram، قسمت هایی که کاربران به آن بیشتر نیاز دارند را در قسمت پایین صفحه و درBottom Navigation قرار میدهند. این ابزار برای جابجا کردن کاربر در بین صفحات برنامه است. بنابراین برای استفاده ازBottom Navigation باید به یکسری نکات توجه کنیم.
استفاده برای صفحات پر اهمیت
Navigation Bottom ها در حالت استاندارد، بین ۳ تا ۵ عضو را نگهداری میکنند. اگر تعداد اجزا آن کمتر از ۳ است، باید از Tab ها استفاده کنیم. همچنین تنها راه دسترسی به صفحات بسیار پر اهمیت و پر استفاده برنامه، باید درBottom Navigation قرار بگیرد. وقتی تعداد اجزا افزایش یابند، فاصله میان آنها کم میشود. بنابراین امکان استفاده از آن برای کاربر دشوار میشود.
ممکن است استفاده از Scroll، به عنوان راه حلی برای رفع مشکل فاصله میان اجزا درنظر گرفته شود. اما این امر نیز مردود است. زیرا کارایی برنامه را کاهش میدهد. وقتی از Scroll استفاده میکنیم، کاربر نیاز دارد تا حداقل یک بار Scroll کند تا با اجزا موجود در صفحه آشنا شود.
شیوه نمایش موقعیت کاربر
کاربر باید در هر لحظه بداند در کدام صفحه قرار دارد. چون درBottom Navigation از آیکون ها استفاده میکنیم، باید از شکل ها و رنگ های مناسب در طراحی استفاده شود. شکل ها باید طوری انتخاب شوند که به تنهایی معنا داشته و به صفحه مورد نظر مرتبط باشند. بهتر است رنگ موقعیت فعلی کاربر بر روی Navigation Bottom با رنگ اصلی برنامه یکسان باشد. همچنین بهتر است آیتم انتخاب شده، کمی بزرگ تر باشد تا بهتر در دید کاربر قرار بگیرد و مشخص شود که Focus شده است.
رنگ ها و متن ها
در طراحی، از چندین رنگ استفاده نکنید. اگر به Bottom Navigation رنگی اختصاص دادهاید، بهتر است رنگ متن و آیکون ها سفید یا سیاه باشند. متن هر آیکون باید کوتاه و با معنا باشد. کاربر باید بداند پس از انتخاب آیتم به چه صفحه ای هدایت میشود.
اندازه آیتم ها
ابعاد هر آیتم باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا کاربر بتواند به راحتی آن را ببیند و انتخاب کند. طبق استاندارد Material Design، ارتفاع Bottom Navigation باید برابر با ۵۶dp باشد. هر آیتم باید ۱۰dp از پایین Navigation Bottom فاصله داشته باشد. اندازه استاندارد آیکون ها برابر با ۲۴dp است. آیکون آیتم ها در حالت عادی ۸dp و در حالت انتخاب شده ۶dp، از بالا فاصله دارند.
رفتار هر آیکون در Bottom Navigation باید به نوعی باشد که پس از انتخاب آن به یک صفحه هدایت شود. به این معنا که پس از انتخاب آن، Popup و یا یک پیغام چاپ نشود. سعی کنید ساختار Bottom Navigation در تمام صفحات ثابت باشد و وقتی یک آیتم غیر فعال است، آن را حذف نکنید. وقتی یک آیتم را در شرایط مختلف حذف میکنید، ساختار Bottom Navigation از حالت پایدار خارج میشود.
در مواقعی که صفحه قابلیت Scroll دارد میتوانید، Bottom Navigation را مخفی کنید. در واقع میتوانید خاصیت Floating به آن بدهید. اگر میخواهید برای جابجای میان آیتم ها از انیمیشن استفاده کنید، تنها cross-fade animation، استاندارد است.
در این مقاله سعی بر این شد تا با ساختار Bottom Navigation و استاندارد های پیاده سازی آن آشنا شویم.
با ما همراه باشید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.