آموزش مقدماتی ابزار های مدل سازی در ۳DS MAX
زمانی که شما شیئی را از فهرست ساخت (Create) ایجاد میکنید، این شیء پارامتر های از پیش تعیین شده ای برای اندازه و تعداد Poly و شکل ظاهری دارد و تنها با تغییر این پارامترها است که میتوانید بر شیء ساخته شده تاثیر بگذارید. اما برای آنکه بتوانید آزادانه شکل شیء را عوض کرده و چیزی به آن بیفزایید یا از آن بکاهید، باید از پیراینده ها کمک بگیرید. پیراینده ها یا Modifier ها همان طور که از اسمشان بر میآید ابزار هایی برای دگرگون سازی و تغییر شکل هستند. فهرست (Menu) پیرایش به شکل زیر است:
در این فهرست از بالا ابتدا نام شیء و در کنار آن رنگش را مشاهده میکنید که با کلیک روی هر یک میتوانید آن را تغییر دهید. در زیر آن فهرستی کشویی وجود دارد که درون آن عبارت Modifier List را مشاهده میکنید.
این فهرست شامل تعداد بسیار زیادی پیراینده، بسته به نوع شیء انتخاب شده است که هر کدام کار وظیفه ی مشخصی دارند. یکی از جامع ترین پیراینده های موجود در لیست برای ویرایش اشیاء سه بعدی، Edit Poly نام دارد.
لیست پیراینده ها بر اساس حروف الفبا چیده شده و یافتن مورد خاصی در آن کار دشواری نیست. با این حال برای سهولت در یافتن ابزار کافیست حرف اول نام پیراینده ی مورد نظر را در حالی که فهرست کشویی باز است، بر روی صفحه کلید بفشارید. در زیر این فهرست کادری دیده میشود که پیراینده های اعمال شده بر روی شیء در آن به نمایش در خواهند آمد. در زیر این کادر چند دکمه موجود است. دکمه ی اول از راست دسته ی انتخاب شده از پیراینده ها را به بالای لیست میچسباند تا تاثیر آنها همیشه آخرین تاثیر اعمال شده باشد. دکمه ی سمت راست آن کلیدی (switch) است که «نمایش نتیجه ی نهایی»، یا «نمایش نتیجه ی تغییر اعمال شده توسط پیراینده ی انتخاب شده» را مدیریت میکند. دکمه ی بعدی (Make Unique) به پیراینده ی مشترکی که به چند شکل اعمال شده است، برای شکل انتخاب شده، استقلال میبخشد. دکمه ای که در سمت راست آن قرار دارد و به شکل سطل زباله است، پیراینده ی انتخاب شده را حذف میکند. آخرین دکمه نیز برای مدیریت دسته های پیراینده هاست.
در زیر دسته ی دکمه ها، لیست پارامتر های پیراینده ی انتخاب شده قرار دارد. اگر پیراینده ای به شیء افزوده نباشید در این قسمت، پارامتر های پیش فرض شکل انتخاب شده را در این ناحیه خواهید دید که برای مثال اگر شیء انتخاب شده ی شما یک جعبه باشد در این بخش میتوان طول، عرض، ارتفاع و تعداد Poly در هر بعد را تغییر داد.
بررسی تمامی پیراینده های موجود در لیست پیراینده ها بسیار زمان بر خواهد بود، به همین دلیل برای آشنایی با تعداد زیادی از آنها میتوانید به این صفحه مراجعه کنید. با این حال در این مقاله و مقاله ی بعد با ساخت مرحله به مرحله ی چند نمونه شیء، به بررسی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت. در ادامه به کمک تصویر مراحل ساخت یک گلدان ساده را مشاهده میکنید:
ابتدا یک استوانه با پارامتر های زیر ایجاد کنید:
سپس پیراینده ی Edit Poly را به آن نسبت دهید:
سپس مطابق شکل، با استفاده از ابزار های Inset و Extrude فرم لیوان را به آن بدهید. دقت کنید که ۶ بار عمل Extrude انجام شود. (به تصاویر wireframe دقت کنید):
حال، طبق تصاویر داده شده قسمت هایی از استوانه را پهن تر و قسمت هایی را تنگ تر کنید تا شکل دلخواه حاصل شود:
به همین سادگی فرم گلدان ایجاد میشود.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.