عملیات رنگ آمیزی در Illustrator
در مقالهی گذشته طرز کار تمامی ابزار های نوار ابزار بیان شد، بعد از ترسیم اشکال نوبت به رنگ آمیزی آن ها می رسد.
رنگ ها در پروژه های گرافیکی نقش اساسی دارند و یکی از عوامل جذب بیننده در یک اثر هنری هستند. مفاهیم و ویژگی های رنگ در آثار گوناگون به عوامل مختلفی وابسته است که لازم است طراح یا گرافیست با این مشخصه ها و ویژگیها آشنایی کامل داشته باشد.
شناخت انواع مدل های رنگی و ویژگی های آن ها
مدل Gray Scale
در هنگام کار با ترسیمات، زمانی که نیاز به طراحی با ساختار سیاه و سفید باشد از این مدل استفاده می شود. این مدل از ساده ترین مدل رنگ نرم افزار Illustrator به حساب می آید.
مدل RGB
در این مدل از سه نور اصلی قرمز، سبز، آبی استفاده شده است که در واقع همان مدل رنگی استفاده شده در صفحه نمایش رایانه ها و پیکسل های رنگی است. این مدل مناسب ترین مدل برای خروجی مانیتوری و تلویزیونی است.
مدل رنگ HSB
این مدل برای ایجاد یک رنگ از یک چرخه رنگ استفاده می شود که دارای مقادیر ۰ تا ۳۶۰ درجه است.
مدل رنگ CMYK
از این مدل بیشتر در کارهای چاپی و لیتوگرافی استفاده می شود، بنابراین اگر خروجی چاپی است حتما از این مدل رنگی استفاده شود.
مدل Web Safe RGB
برای خروجی هایی استفاده می شود که در طراحی صفحات وب به کار برده می شوند. این مدل در واقع همان مدل RGB است با این تفاوت که تنها محدوده های رنگی استانداردی که در صفحات وب می توان از آن ها استفاده کرد را شامل می شود.
روش های مختلف رنگ آمیزی در نرم افزار ایلوستریتور
-
استفاده از پنل Color برای رنگ آمیزی
این پنل به صورت پیش فرض در صفحه نرم افزار موجود است اما همچنین می توانید آن را از منوی Window گزینه Color را اجرا یا از کلید F6 استفاده نمایید.
ابتدا شکل مورد نظر را انتخاب کرده و به منوی پنل رفته و یکی از مدل های رنگ را با توجه به خروجی انتخاب نمایید. با تغییر درصد رنگ ها در این پنل می توان بهترین ترکیب رنگ را به دست آورد.
-
استفاه از گزینه Fill در نوار کنترل
-
استفاده از پنل Swatch برای رنگ آمیزی
این پنل دارای کتابخانه ای از رنگ های طبقه بندی شده است. همچنین می توان نمونه رنگ جدیدی ایجاد و در این پنل ذخیره کرد تا چندین بار بتوان از آن استفاده کرد.
-
استفاده از پنل رنگ آمیزی Gradient
نوع رنگ آمیزی Gradient حداقل از دو رنگ تشکیل شده است که با انتخاب این دو رنگ، طیف رنگ های موجود بین آن ها به صورت تدریجی ایجاد می شود، دو نوع طیف رنگی خطی و شعاعی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها شیب رنگ های مختلف وبسیار متنوعی ایجاد کرد.
ایجاد شیب رنگی خطی
در پنل Gradient و از بخش Type گزینه ی Linear را انتخاب می نماییم. در پایین پنل یک نوار رنگی وجود دارد که در حالت معمول دارای دو دستگیره تعیین رنگ است. علاوه بر انتخاب رنگ های دلخواه می توانید دستگیره های بیشتری را برای فضای خالی بین دو رنگ اضافه کنید.
گزینه ی Angle در پنل زاویه ی شیب رنگی و Opacity میزان شفافیت رنگ را تعیین می کند. گزینه ی Location نیز درصد رنگ انتخابی را مشخص خواهد کرد.
ایجاد شیب رنگی شعاعی
برای ایجاد رنگ های شعاعی مشابه قبل عمل کرده با این تفاوت که از بخش Type گزینه ی Radial را انتخاب می کنیم. در قسمت Aspect Ratio نسبت شعاع طولی به شعاع عرضی را می توان تغییر داد.
ابزار Gradient
این ابزار تنظیمات پنل شیب رنگ را به صورت بسیار ساده تری انجام می دهد. به این صورت که شیء مورد نظر را انتخاب کرده و ابزار Gradient Tool را انتخاب می کنیم. خط گرادیان بر روی شکل مورد نظر قرار می گیرد که در ابتدای این خط یک دایره و در سمت دیگر آن یک چهار ضلعی قرار دارد. با درگ کردن دستگیره های تنظیم رنگ می توان شیب رنگ اعمال شده روی شکل را تغییر داد.
با استفاده از دستور Expand در منوی Object می توان با تعیین تعداد اشیا شیب رنگ از بخش Specify تعداد سطوح رنگی را تعیین کرد.
آشنایی با ابزار Mesh
تکنیکی است که توسط آن می توان یک شبکه تور مانند ایجاد کرده و به کمک این شبکه به شیء مورد نظر خاصیت چند رنگی داد. این ابزار با شبکه ی تور مانند خود خطوطی را به نام Mesh Line بر روی سطح شیء مورد نظر قرار می دهد، وجه اشتراک هر دو Mesh Line را یک Mesh Point تشکیل می دهد که به شکل لوزی است، علاوه بر این ها نقاط دیگری به نام Anchor Point وجود دارند که به شکل مربع هستند و خاصیت رنگ پذیری دارند. دو روش برای ایجادMesh بر روی یک شکل وجود دارد.
۱- بافت منظم و عددی
۲- بافت نامنظم و ابزاری
بافت منظم Regular Mesh
ابتدا شیء مورد نظر را انتخاب کرده و به منوی Object رفته و دستور Create Gradient Mesh را اجرا نموده و در پنجره ی باز شده ابتدا Preview را انتخاب کرده تا همزمان تغییرات را مشاهده کنید سپس تعداد سطرها و ستون ها و رنگ ظاهر شیء را در شبکه ی توری انتخاب می نماییم.
Flat : رنگ شیء به صورت یکنواخت ایجاد می شود.
To Center : رنگ اصلی به صورت تدریجی در مرکز به رنگ سفید تبدیل می شود.
To Edge : رنگ اصلی به صورت تدریجی در لبه ها به رنگ سفید تبدیل می شود.
Highlight : درصد سفیدی را تعیین می کند.
بافت نامنظم Irregular Mesh
ابزار Mesh Tool را از جعبه ابزار انتخاب می کنیم و بر روی شیء مورد نظر کلیک می کنیم تا شبکهی توری بر روی شکل ایجاد شود. با ابزارDirection Selection یا Lasso تعدادی از نقاط روی Mesh را انتخاب کرده و از پنل رنگ، رنگ مورد نظر را انتخاب می کنیم. برای حذف گره های Mesh می توان کلید Alt را پایین نگه داشت.
آشنایی با رنگ Spot
این گروه رنگ هایی را شامل می شود که خارج از محدوده یCMYK هستند، مانند رنگ های فسفری، نقره ای و … . برای ایجاد این گروه رنگی در پنجره ی New Swatch از بخش Color Type گزینه ی Spot Color را انتخاب کرده و اقدام به ساخت رنگ مورد نظر می نماییم.
در این مقاله مباحث کاربردی در ارتباط با طریقه ی رنگ آمیزی اشکال بیان شد، با تمرین و استفاده از ترکیب رنگ مناسب می توانید به کمک این تکنیک ها رنگ مناسبی بر روی طرح های مورد نظر خود پیاده سازی کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.