معرفی پلاگین MASH در مایا
در این مقاله قصد داریم تا باهم با پلاگین MASH آشنا شویم و به نحوه ی کار کردن با آن بپردازیم. این پلاگین که از نسخه ی ۲۰۱۷ مایا به همراه بسته ی اصلی مایا ارائه می شود، توسط شرکت MainFrame ساخته شده است و گسترش داده می شود.
پلاگین MASH یک ابزار قدرتمند برای ساخت انیمیشن و حرکت گذاری بر روی آبجکت ها با استفاده از Node های مایا است، به گونه ای که انیمیشن های خروجی آن از نظر Playback سبک هستند، اما از نظر تراکم و تعداد آبجکت ها سنگین است. پلاگین های دیگری نیز برای اینکار وجود دارد و نیز با استفاده از Node های مایا هم می توان انیمیشن های بسیار پیچیده ای روی آبجکت ها پیاده سازی کرد، اما اینکار به مهارت بسیار بالا در کاربری نرم افزار مایا، به خوبی شناختن زبان MEL و استفاده از آن و نیز منابع سخت افزاری بسیار قدرتمند نیاز دارد.
ساختن یک آبجکت MASH با یک کلیک
برای شروع کار با پلاگین MASH کافیست تا یک شیء دلخواه مثلا یک cube را انتخاب کنیم، سپس با کلیک کردن بر گزینه Create MASH Network ، پلاگین MASH با استفاده از Node اختصاصی خود با duplicate و سپس distribute کردن آبجکت اولیه با توجه به الگوهای موجود مثلا الگوی خطی، یک شبکه ی منظم از آبجکت اولیه می سازد.
تشریح Attribute های آبجکت MASH
برای توضیح از MASH_Distribute Node شروع می کنیم؛ همانطور که از نام این Node پیداست، حامل مشخصات توزیع و درواقع نحوه ی توزیع و تکثیر آبجکت اولیه در شبکه است. این Node دارای انواع الگوی توزیع زیر است و به ازای هر یک از انواع زیر، یک دسته Attribute با همان نام دارد :
Linear, Radial, Spherical, Grid, Mesh
ما باید با توجه به شکلی که می خواهیم بسازیم و نتیجه ای که از انیمیشن انتظار داریم، یکی از انواع توزیع بالا را انتخاب کنیم. بهترین حالت توزیع هم Mesh است، زیرا با connect کردن یک Mesh غیر از آبجکت اولیه به MASH_Distribute Node به عنوان target mesh می توانیم حالت و چینش آبجکت های duplicate شده را به سمت mesh جدید سوق بدهیم.
MASH_Distribute Node حامل یک دسته Attribute دیگر به نام Strength است که مقدار کلی توزیع را در شبکه ی mesh علاوه بر مقدار number of points کنترل می کند. بدین معنی که یک کنترل اضافه بر مقدار و تعداد duplicate ها و نیز Randomize کردن آن ها به ما می دهد.
Node اصلی آبجکت MASH بعد از MASH_Distribute Node در واقع MASH_Waiter Node است. برای ایجاد حرکت های جدید، توزیع های متنوع و ایجاد انواع حرکت های مختلف بر چرخش، جابجایی و اندازه ی MASH_Repro Node چندین Node جدید در MASH_Waiter Node قرار داده شده است که در صورت نیاز می توان اقدام به ایجاد و اتصال آن ها به شبکه Mesh کرد.
Zero to Hero
پس از ساخته شدن آبجکت MASH امکانات و قابلیت های بسیار زیادی در دسترس قرار می گیرد که با اندکی حوصله و البته کنجکاوی در این امکانات و با آزمون و خطا، به نتیجه ی دلخواه خود خواهیم رسید. ویدئوی زیر یک پیش نمایش کاری است که با MASH برای لوگوی صفر تا قهرمان انجام دادیم. با صفر تا قهرمان همراه باشید تا قهرمان دنیای MASH و مایا شوید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.