قبل از نوشتن طرح کسب و کارتان، آن را برنامه ریزی کنید
تصمیم گرفتید یک طرح کسب و کار بنویسید و آماده شروع کار هستید، بسیار خوب است اما قبل از اینکه طرح خود را شروع کنید، باید آن را پیش بینی و برنامه ریزی کنید.
یکی از مهمترین دلایل برنامه ریزی طرح شما این است که باید برای راهبردهایی که در آن وجود دارد، پاسخگو باشید، بخصوص اگر شما از برنامه خود برای جمع آوری پول و تامین مالی شرکت خود استفاده می کنید.
همانطور که قبلا یاد گرفته اید، برنامه های تجاری می توانند اسناد پیچیده ای باشند. پیش بینی طرح تجاری به شما امکان اختیار کردن بسیاری از تصمیم گیری ها در مسائل جدی، مانند اینکه چه استراتژی را دنبال می کنید و همچنین حذف آنهایی که کم اهمیت تر هستند می دهد. فکر کردن درباره این تصمیمات در پیشبرد یک راه زمانی مهم می شود که برای به حداقل رساندن زمان صرف شده جهت برنامه ریزی کسب و کار شما و به حداکثر رساندن وقت صرف شده جهت کسب درآمدتان انتخاب شود.
به طور خلاصه، برنامه ریزی طرح تجاریتان به کنترل میزان درجه پاسخگویی شما کمک می کند و باعث کاهش تصمیمات ناخوشایند می شود. برای برنامه ریزی طرحتان، ابتدا باید تصمیم بگیرید که اهداف شما در کسب و کار چیست؟
اهداف خود را تعیین کنید
چشمانتان را ببندید و تصور کنید که در 5 سال قبل حضور دارید. می خواهید کجا باشید؟ آیا شما در حال انجام یک کسب و کارهستید که به طور محسوسی رشد نمی کند؟ آیا شما یک امپراتوری هستید که به سرعت رشد می کند؟ آیا می توانید با بهره گیری از دستاوردهای سخت خودتان موفق شوید؟
اکنون زمان خوبی برای کمی ارتباط آزاد است. اجازه دهید ذهن شما آزاد شود، هرچه را که می خواهید در آینده کسب و کار خود ببینید ،بررسی کنید. سعی کنید یک مقاله شخصی در مورد اهداف کسب و کار خود بنویسید. این می تواند به صورت یک نامه به خودتان باشد، از پنج سال آینده که در آینده نوشته شده، شما باید همه آنچه در ذهنتان هست را با خودتان در میان بگذارید.
شما با خواندن این نامه، می توانید یک کشف شگفت انگیز انجام دهید. حتی اگر چیز جدیدی یاد نگیرید، با این وجود، دستیابی به اهداف خود به طور دقیق، کمک زیادی در تصمیم گیری در مورد چگونگی پیشبرد کسب و کارتان خواهد کرد.
نگاه به اهداف و شناسایی آن بر اساس برخی سنجش ها بدست می آید،از جمله نیاز سنجی ها،اعتبار سنجی ها،امکان سنجی ها و شناخت ها که با پاسخ به برخی پرسش ها به نتیجه مطلوب می توان رسید.
چک لیستی از اهداف
اگر مشکل شما در تصمیم گیری درباره اهداف تان می باشد، در اینجا چند سوالی که میتوان برای خودتان مطرح کنید بیان شده:
چگونه متوجه شوم که موفقیت را می بینم؟
اگر چنین کاری انجام نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
اگر موفق شوم، در نهایت قرار است این شرکت چه تعداد کارمند داشته باشد؟
درآمد سالانه آن در یک سال نخست چه مقدار خواهد بود؟ پنج سال چطور؟
سهم بازارشرکت در آن زمان چه خواهد بود؟
آیا این یک بازاریابی طاقت فرسا است یا طیف وسیعی از محصولات و خدمات را به فروش خواهد رساند؟
برنامه های من برای گسترش جغرافیایی چیست؟ محلی؟ ملی؟ جهانی؟
آیا می خواهم به عنوان دستیار یا مشاور توسط برخی افراد مدیریت شوم یا بخش بزرگی از وظایف را به دیگران منتقل کنم؟
اگر ایجاد نمایندگی کنم، چه نوع وظایفی را به اشتراک می گذارم؟ حراجی؟ فنی؟
چقدر راحت می توانم از دیگران مسیر(خط مشی) دریافت کنم؟ آیا می توانم با شرکا یا سرمایه گذاران که خواستار ورود به مدیریت شرکت هستند کار کنم؟
آیا مجموعه موجود در ذهنتان قصد دارد یک مجموعه مستقل و خصوصی باقی بماند، یا در نهایت یک شرکت سهامی عام شود؟
چگونه از طرحتان استفاده می کنید
یک طرح کسب و کار را می توان در موارد بسیاری بکار برد، از نظارت بر پیشرفت شرکت شما به سوی اهداف تا تحریک کارکنان کلیدی برای پیوستن به شرکت شما. تصمیم گیری در مورد چگونگی استفاده از طرح شما، بخش مهمی از آماده سازی آن برای نوشتنش است.
آیا قصد دارید از طرح خود برای کمک به جمع آوری پول استفاده کنید؟ در این مورد، شما باید بسیار با دقت در خلاصه اجرائی، مدیریت و بازاریابی و جنبه های مالی تمرکز کنید. شما نیاز دارید که دید دقیق و متمرکز داشته باشید که چگونه شرکت شما پول در بیاورد. اگر شما به دنبال وام بانکی هستید، باید توانایی خود را برای تولید وجه نقد کافی جهت اقساط وام فراهم آورید.
آیا قصد دارید از برنامه خود برای جذب کارکنان با استعداد استفاده کنید؟ پس شما می خواهید بر روی مواردی مانند گزینه های سهام و سایر جنبه های جبران خسارت و همچنین موقعیت، محیط کار، فرهنگ سازمانی و فرصت های رشد و پیشرفت تاکید کنید.
آیا پیش بینی می کنید طرح خود را به تامین کنندگان نشان دهید و آنها تصور کنند که شما یک مشتری ارزشمند هستید؟ یک طرح جامع کسب و کار می تواند یک تامین کننده از برخی از کالاهای گرانبها را متقاعد کند. همچنین ممکن است به شما کمک کند نه فقط اعتبار بلکه اعتماد تامین کننده را جذب کنید.
ارزیابی بالقوه شرکت شما
خوشبختانه یکی از ارزشمندترین استفاده ها از یک طرح کسب و کار این است تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید اینکه آیا سرمایه گذاری که قلب شما را در اختیار دارد، واقعا رویای شما را به سر انجام میرساند؟. بسیاری از ایده های تجاری هرگز در مرحله برنامه ریزی قرار نمی گیرند، زیرا بنیانگذارانشان، به عنوان بخشی از یک برنامه ریزی منطقی و منسجم، فرضیه های خود را از سر شور بدور از مسیر درست آزمایش می کنند و کور کورانه خواستار موفقیت آن هستند.
ایده خود را در برخورد با حداقل دو متغیر آزمایش کنید. ابتدا، مالی، برای اطمینان از اینکه این کسب و کار به لحاظ اقتصادی چه مقدار حساس است. دوم، شیوه زندگی، چون کسی که کسب و کار موفق دارد تا حد زیادی متاثر از اتفاقات زندگی شخصی خود شخص است؟
به سوالات زیر پاسخ دهید تا به شما در ارائه پتانسیل و شناخت تواناییهای شرکتتان کمک کند. پاسخ های اشتباهی وجود ندارد هدف این است که به سادگی به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که تا چه مقدار سرمایه گذاری پیشنهاد شما با اهداف تان منطبق است؟.
مالی
چه سرمایه ی اولیه ای برای کسب و کار نیاز است؟
برنامه شما برای کنترل سرمایه گذاران و سهامداران چیست؟
پیش بینی سود کسب و کار در طول زمان؟
آیا شما قادر خواهید بود تا تمام وقت خود را به بخش مالی کسب و کار اختصاص دهید؟
شما چه نوع توزیع حقوق و دستمزد را در نظر دارید؟
سبک زندگی
کجا زندگی میکنید؟
چه کاری انجام می دهید؟
چند ساعت کار می کنید؟
آیا شما قادر به استفاده از تعطیلات هستید؟
چه اتفاقی می افتد اگر بیمار شوید؟
آیا به اندازه کافی درآمد کسب می کنید تا شیوه زندگی خود را همگام با حیات مجموعه حفظ کنید؟
در انتها به یاد داشته باشید که ،یک هدف، بدون طرح وبرنامه مناسب صرفا یک آرزوی دور و دست نیافتنی زیباست.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.