آیا گرادینت ها , رنگ های جدید ما هستند؟
رنگ ها یکی از قدرتمندترین و مهم ترین عناصر در طراحی هستند. از آنجایی که فرآیند طراحی مدام در حال پیشرفت و دگرگونی است , درک ما از رنگ ها و شیوه کار با آن ها نیز دچار تغییر میشود.
یکی از مباحث مهم در طراحی رابط کاربری , استفاده از گرادینت ها (Gradient) است. به نظر میرسد استفاده از رنگ های موجود در طراحی رابط کاربری تکراری شده است و نیاز داریم تا رنگ های جدیدی خلق کنیم.
گرادینت چیست؟
گرادینت از ترکیب دو یا چندین رنگ متقاوت ایجاد میشود و قطعا بهترین تعریف آن را میتوان به کمک تصویر زیر نمایش داد.
گرادینت این امکان را به طراح میدهد تا رنگی جدید خلق کند. ترکیب رنگی که قبلا دیده نشده و تکراری نیست. آیا این یک راه جدید برای استفاده از رنگ هاست؟ آیا واقعا رنگ های Flat قدیمی شده اند؟ فقط با گذر زمان میشود به این موضوع پی برد چرا که این روز ها همه چیز “ترند” (Trend) است! این را میدانیم که به مرور زمان خیلی از این ترند ها قدیمی و کهنه میشوند و شاید بعد از مدتی , لوگوی اینستاگرام هم دوباره طراحی شود!
چرا گرادینت؟
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا گرادینت به یک ترند تبدیل شد و چرا باید از آن استفاده کرد. در اینجا چند دلیل را برای استفاده از گرادینت بیان میکنم.
گرادینت در ذهن ثبت میشود
دلیل این امر ساده است. ما گرادینت ها را زیاد در طراحی ها نمیبینیم و به همین دلیل چشم ما به محض دیدن گرادینت , آن را ثبت میکند. این ویژگی دقیقا چیزی است که شما از بازخورد کاربر نسبت به طرح خود میخواهید , “ثبت شدن در ذهن”
جدید بودن , مزیت گرادینتها نسبت به رنگ های ساده و قدیمی است. وقتی نمیتوانیم یک رنگ را کاملا بنفش و یا آبی بنامیم , آن رنگ در ذهن ما ثبت میشود.
خاص هستند
باید بپذیریم که در میان رنگ های محدودی قرار داریم. چند رنگ اصلی وجود دارد که تمام محتوای وبسایت ها و نرم افزارها را در بر گرفته است. برند های متفاوت اما با رنگ هایی تقریبا یکسان را دیده ایم. اگر بخواهید برای برند خود از رنگ آبی استفاده کنید , میبینید که شبیه برند فیسبوک شده است! پس یک آبی دیگر را امتحان میکنید و این بار با رنگی شبیه رنگ برند توییتر مواجه خواهید شد! قبول کنید که استفاده از یک آبی خاص برای برند, غیرممکن است!
اینجاست که گرادینت ها به کمک شما میآیند. میتوانید از ۲ یا چند رنگ متفاوت یا شبیه به هم کمک بگیرید و گرادینت خاص خودتان را خلق کنید. قطعا برندهای کمی از گرادینت آبی و بنفش استفاده میکنند!
واقعی تر هستند
در دنیای واقعی رنگ های Flat وجود ندارند. همه چیز سه بعدی است. رنگ های ساده در قسمت هایی با نور کمتر یا بیشتر مواجه میشوند که باعث میشود روشن تر یا تیره تر از بقیه نقاط نمایش داده شود. همانطور که در آسمان طیف رنگی آبی میبینید و نه یک رنگ ساده آبی. شاید دیدن گرادینت در طراحی برای ما منطقی و واقعی تر باشد.
رنگارنگ هستند
انسان ها عاشق رنگ هستند و با استفاده از غریزه خود , جذب رنگ های متفاوت میشوند. تمام عناصر موجود در طبیعت مانند گل ها و یا میوه ها به شکل گرادینت طراحی شده اند و با این زیبایی , انسان ها را جذب خود میکنند.
هیچ پافشاری بر خوب بودن یا بد بودن گرادینت وجود ندارد و همه چیز به نوع و مکان استفاده از آن و سلیقه طراح بستگی دارد. قطعا استفاده از طیف رنگی نامناسب و یا حتی طیف رنگی خوب در مکانی نامناسب میتواند به زیبایی طرح شما ضربه بزرگی بزند. اما با استفاده درست از گرادینت ها میتوانید طرح خاص و کاربر پسندی را خلق کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.