انتخاب رنگ برای محصول – بخش اول
تعامل انسان با کامپیوتر وابستگی شدیدی به عناصر رابط کاربری دارد و رنگ یکی از مهم ترین نقش ها را ایفا می کند. همانطور که پیر بنارد گفته است:
رنگ کیفیت دلپذیر را به طراحی اضافه نمی کند بلکه به آن نیرو می بخشد.
زمانی که یک محصول جدید طراحی می شود، اغلب به دلیل تعداد بی نهایت ترکیب رنگ های ممکن، انتخاب رنگ برای محصول بسیار دشوار است. در این سری مقالات ما هشت قانون پایه برای انتخاب ترکیب رنگ مناسب را با هم مرور می کنیم.
محدود کردن تعداد رنگ
زمانی که به یک پروژه طراحی رنگ اضافه می کنیم باید برای حفظ تعادل طرح تلاش زیادی کرد. هر چه تعداد رنگ های بیشتری استفاده شود باید تلاش بیشتری برای رسیدن به تعادل انجام داد. اگر در نهایت ۳ رنگ را به عنوان رنگ های اصلی انتخاب کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. در یک مطالعه میدانی که توسط دانشگاه تورنتو بر روی استفاده مردم از Adobe Color CC صورت پذیرفت، مشخص شد اکثر مردم ترجیح می دهند از ترکیب رنگ هایی استفاده کنند که در نهایت ۲ یا ۳ رنگ اصلی داشته باشند.
ساختن یک ترکیب رنگی
چطور باید ۲ یا ۳ رنگ مورد نظر رو برای ترکیب رنگی انتخاب کرد؟ دایره رنگ کمک خواهد کرد.
یک سری رنگ های استاندارد در این دایره وجود دارد که به راحت تر انتخاب کردن ترکیب رنگی مورد نظر به ویژه برای افراد تازه کمک می کند.
-
تک رنگ
این روش یکی از راحت ترین روش ها برای انتخاب یک ترکیب رنگی است. در این روش تمامی رنگ ها از یک رنگ گرفته می شوند اما شامل تفاوت هایی در شدت و میزان روشنایی و یا تیرگی هستند. رنگ ها در این روش با هم هماهنگ هستند و اثر آرامش بخشی ایجاد می کنند.
-
مشابه
ترکیب رنگ های مشابه از رنگ های مرتبط با یکدیگر ساخته می شوند. یک رنگ به عنوان رنگ اصلی انتخاب می شود و باقی رنگ های برای غنی سازی طرح به کار گرفته می شوند. در حالی که این روش بسیار آسان به نظر می رسد اما فن اصلی این کار در به کار گیری ظریف رنگ های تکمیلی است. اگر در انجام این ظرافت ها دقت نشود، رنگ ها به شکل اغراق شده ای به نمایش در می آیند. به عنوان مثال Clear از رنگ های شگفت انگیزی استفاده می کند تا بخش ها و وظایف مختلف را از نظر بصری مرتب کند. این در حالی است که نرم افزار Meditation از رنگ های آبی و سبز استفاده کرده است تا به کاربران احساس صلح و آرامش را منتقل کند.
-
مکمل
در این مدل پایه ای و رایج، ترکیب رنگی از دو رنگی تشکیل می شود که بیشترین تضاد رنگی را با یکدیگر دارند. این سبک برای جلب توجه مخاطبین به کار گرفته می شود. هنگام استفاده از این سبک، مهم است که یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کرده و رنگ دیگر را به عنوان رنگ تاکیدی استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که چشم انسان تصویری پر از انواع رنگ سبز می بیند، کمی رنگ قرمز بسیار جلب توجه خواهد کرد.
-
سفارشی
ساختن یک ترکیب رنگی سفارشی بسیار پیچیده تر از توان ذهنی خیلی از افراد است. با به کار بستن یک ترفند ساده می توانید یک ترکیب رنگی عالی بسازید. به سادگی یک رنگ درخشان و روشن را به یک پالت خنثی اضافه کنید (ترکیب تک رنگ محلی). طرح جدیدی ایجاد خواهد شد که بسیار جذاب خواهد بود.
از طبیعت الهام بگیرید
بهترین ترکیب های رنگی از طبیعت به دست می آیند. چرا؟ زیرا این ترکیب ها برای چشم طبیعی به نظر می رسند. برای الهام گرفتن فقط لازم است به اطراف نگاه کنیم. اگر در طی روز رنگ بخصوص و یا برجسته ای دیدید، سعی کنید از آن یک ترکیب رنگی استخراج کنید. خیلی راحت یک تصویر از صحنه مورد نظر ثبت کنید و از آن یک ترکیب رنگی استخراج کنید.
از قانون ۶۰-۳۰-۱۰ پیروی کنید
این سریع ترین قانون طراحی دکور است که می تواند به شما در کنارهم جمع کردن ترکیب رنگی کمک کند. نسبت های ۶۰% + ۳۰% + ۱۰% به معنای تعادل رنگ هایی است که در محیط استفاده می شود.
استفاده از این قانون بسیار ساده است : ۶۰ % رنگ اولیه شما، ۳۰% رنگ ثانویه شما و ۱۰% نیز رنگ تاکیدی شما است. ایده این روش بدین صورت است که رنگ ثانویه رنگ اصلی را تقویت می کند اما باید تفاوتشان به قدری باشد که از یکدیگر قابل تفکیک باشند. ۱۰% باقی مانده نیز رنگ تاکیدی است. این رنگ می تواند برای CTA باشد و یا یک عنصر که توجه مخاطب را به خود جلب می کند.
ابتدا خاکستری طراحی کنید
بازی کردن با رنگ ها یک تفریح است. به همین دلیل انتخاب ترکیب رنگ یکی از اولین مواردی است که ما در پروژه جدید انجام می دهیم. این واقعا یک وسوسه غلط است که طراحی را با ترکیب رنگ هدایت کنیم، بهتر است که ابتدا طرح را با ترکیب خاکستری خلق کنیم. یک نمونه از طرح خود را با خانواده رنگ خاکستری ایجاد کنید و آن را پایه طرح اصلی قرار دهید. طراحی قبل از اضافه کردن رنگ و به صورت خاکستری ما را مجبور به تمرکز کردن روی فاصله ها و قرار دادن عناصر در جایگاه مناسب می کند.
در نهایت رنگ را با هدف به کار اضافه کنید.
در مقاله بعدی روش های دیگری را بررسی و معرفی خواهیم کرد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.