انتخاب رنگ برای محصول – بخش دوم
در ادامه مقاله قبلی قصد داریم تا روش های دیگری برای انتخاب رنگ را ارائه کنیم.
از رنگ سیاه اجتناب کنید
در زندگی واقعی، رنگ سیاه به شکل خالص تقریبا وجود ندارد. تمام اشیا سیاه رنگی که در اطراف ما وجود دارد به صورت جسته و گریخته مقداری روشنی در آنها دیده می شود. به بیان دیگر آنها واقعا سیاه نیستند بلکه خاکستر تیره هستند. جاده ها سیاه نیستند. سایه ها سیاه نیستند.
زمانی که شما رنگ سیاه در کنار رنگ هایی که دقیق انتخاب کرده اید قرار می دهید، رنگ سیاه از هر رنگی قدرتمند تر است. این مساله کاملا به چشم می آید زیرا ریشه طبیعی ندارد. برنامه هایی که ما روزانه از آنها استفاده می کنیم که سیاه هستند، در واقع سیاه نیستند بلکه خاکستری تیره هستند. برای مثال، تیره ترین رنگ در منوی سایت Asos کد رنگ آن #۰۰۰۰۰ نیست بلکه کد رنگ آن #۲۴۲۴۲۴ است. بنابراین به یاد داشته باشید که همیشه رنگ خود را کمی اشباع کنید.
تعیین اهمیت با استفاده از تضاد رنگی
رنگ ابزاری است که می توان به وسیله آن چشم ها را هدایت کرد. هر چه بخواهید بیشتر جلب توجه کنید باید از رنگ های با تضاد بیشتر استفاده کنید. به صورت کلی تضاد رنگی بالا بهترین انتخاب برای محتوای مهم یا عناصر کلیدی طرح است. اگر می خواهید که کاربران چیزی را ببینند و یا روی آن کلیک کنند، با تضاد رنگی آن را برجسته کنید.
با رنگ احساسات دیگران را تحت تاثیر قرار دهید
این یک واقعیت شناخته شده است که رنگ ها دارای معانی ذاتی و تحریک کننده احساسات هستند. این معانی تاثیر مستقیم بر نحوه استفاده کاربران از محصول شما را دارد.
زمانی که ترکیب رنگی برای محصول خود انتخاب می کنید، شما فقط نباید به این فکر کنید که محصول چطور به نظر می رسد؛ به این هم باید فکر کنید که مخاطب بعد از دیدن محصول چه حسی دارد. رنگ هایی که شما برای محصول انتخاب می کند می تواند به نفع یا برضد هویت تجاری که سعی در ساخت آن دارید عمل کند. برای شروع یک مرجع برای راهنمایی سریع جمع آوری شده است که ارتباطات پایه ای با هر رنگ را پوشش می دهد.
قرمز، نارنجی و زرد
- قرمز (پرشور، قدرتمند، خطرناک، مهم): قرمز یک رنگ بسیار تحریک کننده است. این رنگ قدرت و سرعت را به خوبی القا می کند. قرمز به عنوان نمادی از انرژی شناخته شده است. اثرات فیزیولوژیکی قرمز مانند افزایش سرعت گردش خون و افزایش فعالیت های متابولیسمی ثابت شده است. به همین دلیل است که وقتی مردم رنگ قرمز را می بینند، قوی تر و سریع تر می خوانند. از قرمز برای جذب مخاطب و یا برجسته کردن عنصر خاص که نیاز به توجه دارند استفاده می شود.
- نارنجی (بازیگوش، پر انرژی، جذاب، ارزان): نارنجی یک رنگ گرم و پر جنب و جوش است. این رنگ نارنجی می تواند یک رایحه پر انرژی و یک خوش آمدگویی گرم باشد که مخاطبان آن را به خوبی حس کنند.
- زرد (شاد، دوستانه، تحریک کننده، جلب کننده توجه): زرد رنگی بسیار منعطف و متنوع است که بسته به نوع کاربردش معانی مختلفی به خود می گیرد. زرد با خورشید شناخته می شود به همین دلیل ارتباط مستقیم با مثبت بودن و گرما دارد. نمونه های تیره از رنگ زرد (مانند طلا) حس عتیقه بودن و سن داشتن را منتقل می کند. این نمونه های تیره اغلب به نامتناهی بودن و حکمت مربوط است.
سبز، آبی و بنفش
- سبز (طبیعی، امن، تازه): سبز منعکس کننده محیط زیست و نزدیک به طبیعت است. این همچنین نشان دهنده رشد است و این دلیلی است که سبز را به تجارت مرتبط می کند. سبز نشان دهنده حس درست یا غلط بودن است.
- آبی (آرامش، مسئولیت پذیر، معتمد، مطمئن): رنگ آبی اغلب با احساسات آرامش و راحتی همراه است. این رنگ با انتقال قدرت و اطمینان، حس اعتماد و حرفه ای بودن را ایجاد می کند و همچین حس امنیت داخلی را نشر می دهد. به همین دلیل است که می بینید بانک ها و شرکت های تکنولوژی از این رنگ استفاده می کنند. شبکه های غول پیکر اجتماعی مانند Facebook، Twitter و Linkdin نیز از رنگ آبی در شبکه های خود استفاده می کنند.در واقع رنگ آبی مهم ترین رنگ در طراحی رابط کاربری است.
- بنفش (لوکس، مرموز، رمانتیک، معنوی): بنفش به لحاظ تاریخی به سلطنت مرتبط است. این رنگ همچنین هوس و حالات محرک روحی را از خود منتشر می کند.
صورتی، سیاه، سفید و خاکستری
- صورتی (زنانه، بی گناه، جوانی): صورتی بیشتر بخاطر ارتباط با خانم ها شناخته می شود.
- سیاه (قدرتمند، پیچیده، اسرار آمیز، سردرگم): سیاه توجهات را بیشتر از دیگر رنگ ها (مانند قرمز) به خود جلب می کند. به همین دلیل اغلب برای متن و به عنوان رنگ کمکی استفاده می شود.
- سفید (خلوص، سلامتی، پاکیزگی، بی گناه): سفید به عنوان رنگ کمکی برای دیگر رنگ ها استفاده می شود به همین علت به عنوان رنگ دوم به انتخابی فراگیر تبدیل شده است.
- خاکستری (خنثی، رسمی، پیچیده، استریل): خاکستری نشان دهنده بی طرفی است، حتی می تواند در نقش رنگ ها سیاه و سفید ظاهر شود. هنگامی که به عنوان رنگ اصلی استفاده می شود، رسمیت را به مخاطب منتقل می کند.
لازم به ذکر است که رنگ ها با توجه به شرایط و فرهنگ جوامع معانی متفاوتی به خود می گیرند.
قابل ادراک طراحی کنید
مهم ترین نکته در طراحی رنگ، قابل ادارک بودن آن است. محصولات و تولیدات باید به راحتی برای همه مخاطبان و مشتریان قابل ادارک باشند(با هرتوانایی که دارند).
از استفاده کردن رنگ به عنوان شاخص اجتناب کنید
تقریبا ۸% مردان و ۰.۵% زنان دچار انواع مختلف کور رنگی هستند؛ یعنی از هر ۱۲ مرد یک نفر و از هر ۲۰۰ زن یک نفر. در حالی که انواع مختلفی از این وضعیت وجود دارد اما کوررنگی قرمز و سبز شایع تر است. فردی که از کورنگی رنج می برد به طور کلی دچار تغییراتی در مشاهده رنگ قرمز و سبز خواهد بود.
از آن جایی که کوررنگی انواع مختلفی دارد (مانند قرمز-سبز، آبی-زرد و تک رنگ) مهم است از نشانه های بصری چندگانه برای برقراری ارتباط در بخش های پر اهمیت محصول استفاده کنید. علاوه بر رنگ از عناصری مانند خطوط لبه، شاخص، الگو، بافت و یا متن نیز برای توصیف اعمال و محتوای محصول استفاده کنید.
از تضاد رنگ نامناسب برای متن اجتناب کنید
تضاد رنگی (Contrast) یکی از قسمت هایی است که تئوری رنگ ها در آن بسیار پرکاربرد و مهم است. زمانی که شما در متن از رنگ استفاده می کنید و با رنگ زمینه تضاد کمی دارد، این کم بودن تضاد خوانایی متن را کاهش می دهد.
کنتراست را بررسی کنید تا مطمئن شوید رنگ های پیش زمینه و پس زمینه تضاد کافی را دارند و خوانایی مناسبی برای کاربران کم بینا و کوررنگ داشته باشد. واقعا کار سختی نیست، تمام کاری که باید انجام دهید این است که نسبت تضاد را بررسی کنید. نسبت کنتراست نشان دهنده تفاوت یک رنگ با رنگ دیگر است (معمولا به صورت ۱:۱ یا ۱:۲۱ نمایش داده می شود). هرچه تفاوت بین دو عدد بیشتر باشد، تضاد روشنی بین رنگ ها بیشتر است. برای رنگ نوشته و زمینه در شرایط مختلف تضادهایی به شرح زیر پیشنهاد شده است :
- متن های کوچک نسبت به زمینه باید حداقل تضاد ۵/۴ : ۱ داشته باشند.
- متن های بزرگ (بزرگتر از ۱۴ در حالت Bold/ بزرگتر از ۱۸ در حالت عادی) نسبت به رنگ زمینه باید حداقل نسبت ۱:۳ داشته باشند.
یک خبر خوش این است که نیاز به بررسی دستی این موارد نیست. می توانید با استفاده از Color Contrast Checker این تناسب ها را بررسی و تنظیم کنید، آن هم با چند کلیک ساده.
در این مقاله برخی روش های انتخاب رنگ مناسب برای محصول را باهم بررسی کردیم. هر چه سعی کنیم از روش های استاندارد و شناخته شده استفاده کنیم، احتمال موفق شدن ما در انتخاب رنگ بیشتر خواهد بود. این نکته را هیچ زمان فراموش نکنیم که جز این موارد روش های دیگری نیز برای انتخاب رنگ وجود دارند که هر کسی می تواند مبدع یکی از آن ها باشد. پس استفاده از موارد بالا خلاقیت را از ما دور نکند.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.