مهمترین رنگ در طراحی رابط گرافیکی
احتمالا حدس زده اید که این مقاله به بررسی رنگ آبی پرداخته است. در واقع رنگ آبی یکی از مهم ترین و رایج ترین رنگ ها در طراحی رابط های کاربری است. کافی است تا به آیکون های برنامه های گوشی خود نگاه کنید تا متوجه شوید که بیشتر آنها آّبی هستند.( مثل فیس بوک، تویتر، سافاری و…)
اما چرا رنگ آبی؟
دلایل بسیار زیادی برای انتخاب رنگ آّبی وجود دارد که در ادامه به بخشی از آنها می پردازیم:
• مردم این رنگ را دوست دارند.
نمودار های زیر نشان دهنده این است که بیشتر مردم رنگ آبی را به عنوان رنگ مورد علاقه خود انتخاب کرده اند. رنگ آبی به عنوان امن ترین رنگ جهان شناخته می شود.
• وابستگی به طبیعت
آسمان پاک و آبی، دریای زلال و آبی و موارد دیگری از این دست نشان دهنده بیشترین مقدار وابستگی این رنگ به طبیعت است. این میزان از فراوانی و وابستگی احتمال انتخاب آبی به عنوان یک رنگ را افزایش می دهد.
• رنگ جهانی برای طراحان رابط کاربری
از نظر طراحان رابط کاربری، آبی یک رنگ بسیار مفید است. بسیاری از رنگ های موجود در سبد رنگی طراحان مانند قرمز، نارنجی و سبز هر کدام یک وابستگی قوی با مفاهیمی مانند بروز خطا، احتیاط/ایمنی و یا موفقیت دارند که این مورد آبی را به یک انتخاب مناسب برای طراحان تبدیل می کند.
• احساس نوآوری می دهد
اغلب شرکتهای از رنگ آبی استفاده میکنند زیرا با تکنولوژی و نوآوری ارتباط دارد.
• احساس امنیت به مردم میدهد.
آبی یک رنگ بسیار رایج و پرکاربرد برای سایت ها و نرم افزارها در صنعت حمل و نقل است. در واقع این رنگ نشان دهنده قابل اعتماد بودن است که پیام مثبتی برای شرکت های حمل و نقل به شمار می رود.
• نسبت به محصول حس اطمینان ایجاد می کند.
در بیشتر موارد استفاده از رنگ آبی تلاشی است برای متقاعد کردن مخاطب نسبت به اینکه محصول مناسبی را برای استفاده انتخاب کرده است. هدف از اضافه کردن رنگ آبی در این موارد متقاعد کردن مصرف کننده نسبت به اعتبار محصول است.
بسیاری از برند های حوزه ی تکنولوژی مانند Dell، IBM، Intel، AT&T و Paypal از پیام قابل اعتماد بودن رنگ آبی استفاده میکنند. آنها با استفاده از همین روش محصولاتی را ایجاد کردهاند که مردم روز به روز بیشتر به آنها تکیه میکنند.
• کور رنگی
در شایع ترین نوع کور رنگی، افراد قادر به دیدن رنگ آبی هستند در حالی که این مساله برای رنگ هایی مانند سبز و قرمز صدق نمی کند.
امیداریم بعد از مطالعه این مقاله شما دیدگاه صحیحی از فراگیری رنگ آبی در بین طراحان داشته باشید. البته ما به دنبال این نیستیم که شما رنگ اصلی وب سایت و یا نرم افزارهای خود را به آبی تغییر دهید.
آبی بهترین رنگ جهانی نیست، در واقع هیچ رنگی در جهان بهترین نیست.
دلیلی وجود ندارد که چیزی که در یک سایت و یا نرم افزار عملکرد مناسبی از خود به نمایش می گذارد در جای دیگری نیز همان بازخورد را از خود نشان دهد. مطمئن ترین معیار برای انتخاب رنگ توجه به ترجیح و علاقه مخاطبان پروژه است.
در نهایت، رنگ مناسب برای طراحی شما همان چیزی است که کاربران شما فکر می کنند درست است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.